arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat is de youngtimer-regeling?

De youngtimer-regeling is een tegemoetkoming van de Belastingdienst richting jou als ondernemer. Rij je in een youngtimer, dan betaal je 35% bijtelling.

Het grote voordeel is dat je die 35% betaalt over de dagwaarde, in plaats van de cataloguswaarde. Dit is voor veel ondernemers financieel aantrekkelijk.

De economische waarde van een auto neemt elk jaar af, waardoor ook de bijtelling elk jaar omlaag gaat.

Wat is een youngtimer?

De Belastingdienst ziet je auto als youngtimer, wanneer deze 15 jaar of ouder is. Waarom belonen ze ondernemers met dit fiscale voordeel?

Dit doen ze omdat je in een oude auto rijdt. Het is dan niet in verhouding om bijtelling te betalen over de cataloguswaarde. Je hebt immers niet het genot van een nieuwe auto.

Populaire youngtimers

Het overgrote deel van de youngtimers is van de merken BMW, Mercedes en Volvo. En dan voornamelijk de BMW 5-serie, 3-serie, Mercedes E-klasse en Volvo V70.

En dat is niet voor niets. Deze auto’s zitten behoorlijk degelijk in elkaar. Het zijn betrouwbare auto’s met motoren die met gemak 400.000 km meegaan.

De bouwkwaliteit zorgt ervoor dat de auto’s ook na 15 jaar nog ‘goed’ aanvoelen. Vooral bij de BMW’s en Mercedessen hoef je geen kraakjes en piepjes te verwachten.

Dit heeft ook te maken met de lage tellerstanden waarmee de youngtimers te koop staan. 100.000 km is bijzonder laag voor een auto van 15 jaar oud.

Zijn er ook nadelen?

Ja, er zijn ook nadelen. Tenminste, voor sommige ondernemers zijn het nadelen. Zo mis je de moderne veiligheidsopties. Denk aan dodehoek-detectie of het automatisch remmen wanneer je te dicht op je voorligger zit.

Daarnaast ben je meer geld kwijt aan onderhoud, reparaties en brandstof. De kans dat er iets kapot gaat, is nu eenmaal groter dan bij een nieuwe auto.

BTW-forfait

Je mag de btw die je betaalt over de autokosten, opvoeren als voorbelasting. Maar let op: je mag de btw over de privékilometers niet opvoeren.

Dus rijd je 60% van de kilometers zakelijk? Dan kun je 60% van je btw opvoeren. Je moet dan wel een kilometerregistratie bijhouden.

Voer je álle btw over de autokosten op? Dan krijg je te maken met het btw-forfait. Je betaalt dan een percentage van de – let op – cataloguswaarde van de auto.

Bij een marge-auto gaat het om 1,5% en bij een btw-auto is dat 2,7%. Is het erg als je dit moet betalen? Nee, lang niet altijd.

Vooral niet wanneer je relatief veel privékilometers rijdt. Het kan dan voordeliger zijn om het btw-forfait te betalen.

Rijd je (bijvoorbeeld) maar 10% van de kilometers privé, dan is het beter om een kilometerregistratie bij te houden en de btw naar rato op te voeren.

Is het interessant om een youngtimer te leasen?

Nee, niet als het de bedoeling is om geld te besparen. Een auto van 15 jaar zal meer onderhoud en reparaties nodig hebben, wat de leaseprijs opdrijft.

Wanneer dan wel? Bijvoorbeeld als je niet over het vermogen beschikt om een youngtimer aan te schaffen. Door middel van lease, kun je alsnog in de auto rijden.

En financial lease (financiering)?

Dit is helaas niet mogelijk met een youngtimer. Een auto mag tijdens de looptijd niet ouder dan 10 jaar worden.

Laten taxeren

In sommige gevallen is het interessant om je youngtimer te laten taxeren. Niet voor de bijtelling, maar wel voor de verzekering.

Heb je een bijzondere auto, dan is deze wellicht meer waard dan de dagwaarde die de verzekeraar hanteert. Zo voorkom je dat je bij diefstal of total loss te weinig uitbetaald krijgt.

Wat mag ik per jaar afschrijven op mijn youngtimer?

Het is gangbaar om de auto af te schrijven tot een reële economische waarde. Dat verschilt per auto.

Als je wilt, mág je de auto tot nul euro afschrijven. Houd er alleen rekening mee dat de verkoopprijs, als winst wordt gezien.

Verkoop je de auto uiteindelijk voor 3.000 euro, dan ziet de Belastingdienst dit als winst. Hier betaal je belasting over.

Mag ik (straks) nog wel de binnensteden in?

Wat er in de toekomst gebeurt, weet nog niemand. De kans is groot dat de milieuzones steeds strenger worden.

De meeste youngtimers hebben een milieuclassificatie van Euro 4 of 5 en rijden op benzine. Daarmee mag je op het moment van schrijven nog gewoon alle steden in.

Een youngtimer importeren. Interessant?

Voor de meeste ondernemers zal dit niet interessant zijn. Deze worden bijna allemaal opgekocht door youngtimer handelaren.

Dat betekent dat het gros van de youngtimers in no time verdwenen is uit Duitsland. Zeker wanneer je vlak over de grens kijkt.

Bent je nou op zoek naar een specifiek model en heb je een budget van 25.000 euro of meer? Dan is het zeker de moeite waard om deze optie te overwegen.

Uiteraard kunnen wij je precies vertellen of import interessant is. Neem gerust contact op.

Over de schrijver
Reactie plaatsen