arrow_drop_up arrow_drop_down

Tweedehands auto kopen: hier moet je op letten (uitgebreid stappenplan)

Ben je op zoek naar een tweedehands auto? Wil je weten waar je op moet letten wanneer je een tweedehands auto koopt? Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt zeker voor de aanschaf van een tweedehands auto. In dit uitgebreide blog vind je een exclusief stappenplan. We lopen samen met jou door een aantal stappen heen die van belang zijn voor de keuze die je maakt.

Dus, wil je zeker weten dat je geen dure fouten maakt bij de aanschaf van een occasion? Dan is dit stappenplan een must read. We gaan in op de volgende dingen:

[[showindex]]

Welk budget heb je in gedachten?

Budget speelt een belangrijke rol bij de keuze voor jouw auto. Waar de een exact voor ogen heeft hoeveel hij wil investeren, is dit voor de ander onduidelijk. Dit is niet vreemd, jouw keuze hangt namelijk af van verschillende factoren.

  • Wat brengt een inruilauto op (wanneer hier sprake van is) en hoeveel geld wil je dan nog bijleggen?
  • Wat wil je maximaal uitgeven aan de auto?
  • Hoeveel geld heb je nodig om de auto te kopen die je wilt hebben?
  • Hoeveel geld kun je of moet je financieren?

Hoeveel is een inruilauto waard?

De auto die je inruilt is geld waard. Hoeveel dat is hangt af van:

  • Het merk auto
  • De leeftijd van de auto
  • De kilometerstand.
  • De staat van de auto

Het is begrijpelijk dat je wilt weten hoeveel je oude auto waard is. Om die reden brengt een autohandelaar een handelsbod uit. De handelaar screent je auto en geeft middels het handelsbod aan wat de oude auto minimaal oplevert. Dit geeft je een richtlijn en dat maakt jouw zoektocht makkelijker.

Hulp bij het kopen van je tweedehands auto?

Weet je niet waar je op moet letten bij de aanschaf van je tweedehands auto? Wil jij je niet bezig houden met de prijsstelling of de onderhandeling? We helpen je bij de zoektocht naar de juiste auto, gaan mee op afspraak, maken een proefrit, voeren een technische inspectie uit en onderhandelen over de prijs. Wij zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Meeneemprijs van de auto

In je zoektocht kom je de meeneemprijs van de auto tegen. Dit is de prijs voor de auto in de huidige toestand. Het is belangrijk dat je je realiseert dat hier nog kosten bovenop komen. In 90% van de gevallen is onderhoudswerk noodzakelijk voor de auto die je koopt. Denk bijvoorbeeld aan een onderhoudsbeurt. Ofwel: met de meeneemprijs ben je er nog niet. Houd rekening met bijkomende kosten die bovenop de meeneemprijs komen.

Welk type en merk auto?

Voordat je uit de startblokken schiet en actief op zoek gaat naar een auto begin je aan de tekentafel. Dit voorkomt foute en te snelle keuzes later in het aankoopproces. Wat vind jij belangrijk en welke verwachtingen heb je van je nieuwe auto? Wij helpen je op weg.

Merk auto al bekend

Heb je voor ogen welk merk auto je wilt hebben? Wil je per se een Volkswagen, BMW, Hyundai of een ander merk auto? Dat geeft een stuk duidelijkheid. De specificatie zit in:

  • Welke kleur moet de auto hebben?
  • Welke versnellingsbak wil je: handmatig geschakeld of automatisch?
  • Hoeveel deuren moet de auto hebben?
  • Welk brandstoftype heeft jouw voorkeur?

Wanneer je dit inzichtelijk hebt, kun je gericht op zoek gaan naar het merk auto dat voldoet aan jouw voorwaarden.

Tweedehands auto kopen: eigenschappen auto

Eigenschappen van de auto

Heb je geen concreet beeld bij het merk auto? Dat is niet erg. Je hebt vast een beeld bij de eigenschappen die jij belangrijk vindt. Onderstaande lijst helpt je op weg. Noteer wat jij relevant vindt. Dit vereenvoudigt je zoektocht.

  • Trekvermogen: de auto moet power hebben
  • Krachtige en snelle auto
  • Zuinigheid: de auto moet niet te veel brandstof verbruiken
  • Laadruimte
  • Hoge instap
  • Ruime achterbank
  • Stevige zit
  • Lage maandelijkse lasten
  • Sportieve look
  • Aanschafprijs onder de € 3.000
  • Zware en robuuste auto
  • Lichte en compacte auto
  • Hoeveel kilometers wil je gaan rijden
  • Hoeveel zitplaatsen moet de auto hebben

Hoeveel kilometers rijd je in een jaar?

Het aantal kilometers wat je rijdt vormt een belangrijke richtlijn bij de keuze die je maakt. Ga eens na: hoeveel kilometers rijd jij gemiddeld per jaar? We snappen dat je dit niet even uit je hoofd doet. Onze tip: pak Google Maps erbij en reken uit:

  • Hoe vaak rijd je naar je werk heen-en-weer?
  • Hoe vaak moet je extra kilometers maken voor zakelijke afspraken?
  • Hoe vaak moet je in je vrije tijd op pad voor een sport of andere hobby's?
  • Gebruik jij de auto als enige of zijn er familieleden die je mee moet nemen in de berekening?
  • Hoe vaak ga je bij je familie op bezoek en hoe ver wonen ze van je af?
  • Ga je op reis of vakantie naar het buitenland? Zo ja, waar en hoe vaak?

Als je dit bij elkaar optelt heb je een inschatting van het aantal kilometers. Waar kom jij op uit?

  • minder dan 5000 kilometer
  • 5.000-10.000 kilometer
  • 10.000 – 15.000 kilometer
  • 15.000 – 20.000 kilometer
  • 20.000 – 25.000 kilometer
  • 25.000 – 30.000 kilometer
  • 30.000 – 35.000 kilometer
  • meer dan 35.000 kilometer

Het aantal kilometers wat je rijdt is bepalend voor het type brandstof wat je kiest.

Brandstof tweedehands auto

Kies je voor benzine, diesel, LPG of aardgas?

Het type brandstof wat je kiest voor de auto hangt af van een aantal factoren. In basis heb je vier keuzes:

  • Diesel
  • LPG
  • Benzine
  • Aardgas

Elk soort brandstof heeft voordelen en nadelen. Om te bepalen of je kiest voor diesel of benzine als brandstof maak je een omslagpuntberekening. Je kijkt naar het aantal kilometers wat je denkt te rijden, het ledig gewicht van de auto en het werkelijke verbruik van de auto. Dit laatste is van belang omdat het werkelijke verbruik van de auto kan afwijken van de fabrieksopgaves. Houd dit dus in de gaten.

Met deze informatie bepaal je het omslagpunt. Dit is het punt waarop het voordeliger is om diesel te gebruiken als brandstof in plaats van benzine.Het omslagpunt is niet voor iedere auto gelijk. Een lichte en zuinige auto heeft een lager omslagpunt. Op het internet vind je interessante calculators die het omslagpunt voor je berekenen aan de hand van de informatie die je invult.

> Naar de calculator

Benzine als brandstof

Rijd je vooral korte afstanden of kom je niet boven de 15.000 kilometer per jaar, dan is benzine uitstekend. Vrijwel alle tankstations in Nederland beschikken over benzine. Daarnaast is de motorrijtuigenbelastingen lager dan voor diesel en LPG. Anderzijds is de prijs per liter brandstof voor benzine juist weer hoger.

Niet alle auto's rijden goed op Euro 95. Op de website van E10 Check controleer je eenvoudig of jouw auto geschikt is voor Euro 95

Diesel als brandstof

Diesel is geschikt wanneer je lange afstanden aflegt. Het begrip lange afstanden is relatief. De hoeveelheid kilometers hangt af van het type auto wat je kiest. Een zuinige en lichte diesel kan vanaf 15.000 kilometer al interessant zijn. Voorbeelden van zuinige dieselauto's zijn:

  • Seat Ibiza 1.2 TDI >2010
  • Opel Corsa 1.3 CTDI >2010
  • Volkswagen Polo 1.2 TDI >2010
  • Skoda Fabia 1.2 TDI >2010
  • Fiat Punto 1.3 JTD >2010
  • Renault Clio 1.5 DCI >2010
  • Renault Clio 1.5 DCI

Of dit voor jou interessant is, heeft alles te maken met de genoemde omslagpuntberekening. Kom je hier zelf niet uit, laat je dan adviseren door een specialist. In wegenbelasting is diesel behoorlijk duurder dan benzine. Vergelijk je de literprijs, dan is diesel meestal gunstiger dan benzine. Kort samengevat geldt: hoe meer kilometers je rijdt, hoe interessanter diesel is.

LPG als brandstof

Aan het kopen van een tweedehands LPG-auto kleeft een groot risico. Vooral als de LPG-installatie later ingebouwd is. Veel mensen kiezen voor de inbouw van een LPG-installatie in een benzine auto omdat ze hiermee financieel voordeel halen. Punt is namelijk dat je minder betaalt voor de brandstofkosten. Belangrijke kanttekening is dit: je investeert circa 1500-3500 euro voor installatie. Wil je de investering terugverdienen dan moet je behoorlijk wat kilometers rijden. Doordat de slijtage hoog is kun je problemen met de auto krijgen:.

Denk hierbij aan:

  • Een lekke koppakking
  • Aangetaste of verbrande kleppen

In de praktijk zien we dat LPG rijders de auto wegdoen wanneer deze niet meer aantrekkelijk is door de hoge kosten. Daar zit het risico.

Komt bij dat niet elk type motor geschikt om op LPG te rijden. Koop je een tweedehands auto met ingebouwde LPG-installatie, dan is goed onderzoek noodzakelijk. Houd hier rekening mee. Laat je informeren bij een LPG specialist. Controleer of het type auto met een bepaald type motor, geschikt is om op LPG te rijden.

Tweedehands auto: LPG, benzine of diesel als brandstof

Type auto

Er zijn verschillende typen carrosserieën voor auto's. De carrosserie is het buitenwerk van je auto. De vorm hiervan bepaalt welk type je hebt. Dit is onlosmakelijk verbonden met jouw persoonlijke smaak en het doel van de auto. We hebben ze in het kort voor je op een rij gezet:

Hatchback

De hatchback is een auto waarbij de achterruit een onderdeel is van de achterklep. Hierdoor is het bestuurdersgedeelte ook te bereiken via de achterklep. Een hatchback heeft altijd een oneven aantal deuren. De achterklep wordt ook meegerekend als deur.

Station

Een stationwagen is een lange auto waarbij de voorkant even hoog is als de achterkant. Het voordeel hiervan is dat dit ruimte geeft voor de passagiers. De stationwagen wordt veel gebruikt als gezinsauto. Inclusief de achterklep heeft deze auto vijf deuren.

MPV of auto met hoge instap

MPV staat voor Multi Purpose Vehicle. Dit is een auto met hoge instap. Of in het Nederlands: veelzijdig voertuig. De naam hoef je niet te onthouden. Van belang is dat je weet dat dit een hoge auto is met veel binnenruimte. De auto is te gebruiken voor veel doeleinden (vandaar ook veelzijdig voertuig). Je kunt veel mensen kwijt in de auto en je bent flexibel qua indeling.

SUV of terreinwagen

SUV staat voor Sport Utility Vehicle. Dit is een sportieve auto, waarmee je over ruwer terrein kunt rijden. Deze auto wordt veel gebruikt als terreinwagen, maar is ook als personenauto steeds populairder geworden. Er zijn verschillende versies verkrijgbaar. Het voordeel van de SUV is altijd de ruimte.

Sedan

Een sedan is een auto met vier deuren en een aparte kofferbak. Het bestuurdersgedeelte van de auto is niet te bereiken via de kofferbak (dit in tegenstelling tot de hatchback).

Cabrio

Een cabriolet of cabrio is een auto waarbij het dak opvouwbaar of inklapbaar is. Dit betekent dat je bij zonnig weer op pad kunt met een open auto, zodat je extra geniet van de zon.

Coupé

Een coupé is een sportieve auto. In de auto kunnen twee tot vier mensen zitten. De auto heeft doorgaans twee of drie deuren. Op de achterbank is doorgaans niet veel ruimte voor passagiers (ondanks dat het wel kan), omdat de auto schuin afloopt naar achteren.

Hoe lang gebruik je de auto?

Denk na over hoe lang je de auto gebruikt. Wat is je planning? Wil je de auto met twee jaar inruilen, dan kun je nu kiezen voor een auto met een wat hogere kilometerstand. Wil je de auto voor een langere termijn gebruiken? Dan is het slim om wat meer geld uit te geven aan een auto met minder kilometers op de teller. Een hele oude auto met weinig kilometers is doorgaans niet aan te raden. Simpelweg omdat een stilstaande auto meer last heeft van slijtage. Ook is de afschrijving vaak iets hoger op deze auto's.

Bonustip: een auto gaat niet veel meer geld kosten wanneer de kilometerstand boven de 100.000 of 200.000 kilometer is. Dit is een hardnekkig verstand wat we bij deze uit de weg ruimen!

Hoeveel zitplaatsen

Hoeveel zitplaatsen moeten er minimaal in de auto zitten? Misschien heb je een gezin, neem je collega's mee op weg naar je werk of heb je ruimte nodig om het voetbalteam wekelijks te vervoeren.

Wil je meer dan zes zitplaatsen, vraag jezelf dan af of dit vaste zitplaatsen moeten zijn of dat de derde zitrij ook inklapbaar mag zijn. Dit is bepalend voor de selectie van het type auto.

Wil je dat de achterbank uit drie volwaardige stoelen bestaat, dan kom je automatisch op een grote MPV. Voorbeeld is de Seat Alhambra, Ford Galaxy of Volkswagen Sharan. Andere mogelijkheid is een bedrijfswagen in de vorm van een Volkswagen Transporter Multivan of de Mercedes-Benz Viano. De grotere auto's dus. Als de middelste zitplaats smaller mag zijn, dan kan dit middels een deelbare achterbank.

Noteer je wensen

Noteer je wensen, zodat je helder voor ogen hebt aan welke voorwaarden jouw auto moet voldoen. Het scheelt stress in het aankoopproces wanneer je duidelijkheid hebt. Des te meer je weet, des te beter de beslissingen zijn die je neemt wanneer je een auto koopt. Je bent voorbereid, waardoor je niet overvallen wordt door vragen van een verkoper.

Handgeschakelde of automatische versnellingsbak

Bij een auto kies je tussen een handgeschakelde en een automatische versnellingsbak. De naam zegt het al, bij een automatische versnellingsbak schakel je niet zelf. Dit gebeurt automatisch. Geef je gas, dan schakelt de auto vanzelf door. Bij een handgeschakelde versnellingsbak zet je de versnelling zelf in een hogere of lagere versnelling. Koop je een gebruikte auto die na 2016 is gemaakt, dan is de kans groter dat er een automaat in zit. Bepaalde modellen worden niet meer met een handgeschakelde versnellingsbakken eleverd.

Of een automaat storingsgevoelig is hangt af van het merk en het specifieke type automaat.

Is een automaat voor jou een harde eis? Dan raden we je aan meer informatie over de betrouwbaarheid van het type versnellingsbak te verzamelen. De autocoaches van Mijn Autocoach helpen je hierbij, wanneer je dit wenst!

Voordelen en nadelen van een handmatige versnellingsbak

De voordelen en nadelen van een handmatige versnellingsbak op een rij:

  • Vaak voordeliger in aanschaf
  • Vaak voordeliger in verbruik
  • Vaak voordeliger in onderhoud
  • Vaak betrouwbaarder (minder ingewikkeld dan een automaat, waardoor er minder snel gebreken ontstaan)
  • Het aanbod is doorgaans groter

Nadelen zijn:

  • Handmatig schakelen biedt minder comfort
  • Doordat er meer handelingen nodig zijn tijdens het rijden is er minder oog voor de weg

Voordelen en nadelen van een automatische versnellingsbak

De voordelen van een automatische versnellingsbak:

  • Meer comfort
  • Meer oog voor wat er op de weg gebeurt, dus veiliger

De nadelen:

  • Als er iets kapot gaat, zijn de kosten vaak hoog. Een automatische versnellingsbak is een complex geheel
  • De aanschafprijs van een tweedehands auto met automatische versnellingsbak is hoger
  • Hogere verbruikskosten
  • Hogere onderhoudskosten

Weeg je de voordelen en nadelen tegen elkaar af dan is, rationeel gezien, een handmatige versnellingsbak de beste keuze voor jouw tweedehands auto. Hiermee sluiten we de automaat niet uit, maar het is een keuze die andersoortige consequenties met zich meebrengt.

tweedehands auto: handgeschakeld of automatische versnellingsbak

Vierwielaandrijving: noodzakelijk of niet?

Wil je offroad met je auto, dan houd je rekening met de terreinversnelling. Dit noemen we ook wel lage gearing. Auto's met een terreinversnelling kunnen schakelen tussen hoge en lage gearing. Hoge gearing geeft een hoge topsnelheid. Dit is vergelijkbaar met de opstelling van de gemiddelde auto. Lage gearing zorgt voor meer trekkracht. Dit is handig voor offroad, maar ook wanneer je met een zware aanhanger rond rijdt in heuvelachtig gebied. Deze lage gearing schakel je in met een pook of een knop wanneer je stilstaat.

Prioriteiten stellen: wat zijn voor jou dealbrekers?

Je hebt nu een hele lijst samengesteld met wensen. Nu gaan we prioriteiten stellen. We maken een verdeling in eisen en wensen. Een eis is een absolute dealbreaker. Wanneer deze optie ontbreekt in de auto, is het uitgesloten dat je de auto koopt. Een wens valt in de categorie ‘nice-to-have'. Je wilt de optie graag, maar als deze er niet in zit is er mee te leven. Dit kunnen ook opties zijn die je achteraf in laat bouwen. Ons advies: pak een papier en maak twee kolommen. In kolom 1 zet je de eisen, in kolom 2 de wensen.

Inbouwen ja of nee?

Om je op weg te helpen hebben we inzichtelijk gemaakt welke zaken achteraf eenvoudig in te bouwen zijn en welke niet.

De volgende dingen zijn lastig (of niet mogelijk) om achteraf in te bouwen:

  • Airconditioning
  • ABS
  • 4X4
  • Adaptieve cruise control
  • Airbags
  • Centrale deurvergrendeling
  • Climate control
  • Elektrische ramen voor
  • Elektrische ramen achter
  • ISOFIX aansluitingen
  • Lichtsensor
  • Schuifdak
  • Panoramadak
  • Start-stop systeem
  • Stuurbekrachtiging

Eenvoudig achteraf in te bouwen

De volgende dingen zijn wel in te bouwen. We hebben er indicatieprijzen bijgezet, zodat je deze kunt meenemen in jouw afweging. Let wel: de prijzen zijn gebaseerd op universele systemen en inclusief montage. De prijs kan variëren. Let wel: Mijn Autocoach is niet verantwoordelijk voor genoemde prijzen.

  • Alarm (afhankelijk van welke klasse) € 500 / € 1500
  • Armsteun € 100 / € 150
  • Bluetooth bellen € 100 / € 250
  • Bluetooth bellen + muziek streamen € 150 / € 300
  • Cruise control € 500
  • Dakrails = vaak gekozen voor dakkoffer. Origineel vaak niet aan te brengen, maar dakdragers zonder dakrails is wel te koop € 120
  • Radio € 100 / € 1.000 < prijsverschil tussen simpele inbouwradio (1din) en inbouwnavigatie + radio + bluetooth bellen & streamen (2din)
  • DAB+ € 150 / € 1.000 < i.c.m. inbouwnavigatie + radio + bluetooth bellen & streamen
  • Lichtmetalen velgen € 300 / € 2.500 < groot prijsverschil tussen 2e hands set of nieuw en formaat wiel
  • Navigatiesysteem € 100 / € 1.000 < prijsverschil tussen losse “TomTom” en inbouwnavigatie + radio + bluetooth bellen & streamen
  • Parkeersensoren achter € 250
  • Parkeersensoren voor + achter € 500
  • Stoelverwarming 1 stoel € 250
  • Stoelverwarming 2 stoelen € 500
  • Trekhaak € 500 / € 800 < verschil tussen vaste of afneembare haak en 7 of 13-polige stekker
  • Lederen bekleding € 1.700

Zo, je hebt nu een behoorlijk complete lijst met vereisten voor je tweedehands auto. Nu je een goed beeld hebt bij wat je wilt start de zoektocht naar de auto die in dit plaatje past.

Hulp bij het kopen van je tweedehands auto?

Zit je niet te wachten op een zoektocht naar jouw ideale tweedehands auto? Mijn Autocoach neemt dit hele proces voor je uit handen. In de afgelopen jaren hielpen wij honderden klanten bij hun zoektocht naar de perfecte tweedehands auto. We inventariseren wat je wilt en maken gebruik van onze kennis en expertise om de goede match te realiseren.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Zelf op zoek naar een auto

Ga je liever zelf op zoek naar een auto? Ontdek de mogelijkheden om een passende auto te vinden. We hebben ze in stappen voor je op een rij gezet.

Websites van aanbieders

Op het internet vind je een aantal websites met een groot assortiment tweedehands auto's. Voorbeelden zijn:

Wanneer je deze websites meeneemt in je zoektocht, heb je 98% van het aanbod te pakken.

Autotrack

De website van Autotrack heeft als voordeel dat dat je kunt kijken welke merken en type auto's overblijven op basis van diverse criteria.

Zo kun je in je zoektocht filteren op zaken als:

  • Trekgewicht
  • Ledig gewicht of de gewichtsklasse
  • Kofferbakinhoud

Deze filters zijn handig wanneer je niet meer dan een X bedrag per maand uitgeven aan wegenbelasting.

Algemene tips

Er zijn een aantal algemene dingen die je meeneemt in je zoektocht op internet. Dit baseren wij op onze praktijkervaring.

  • Hoe minder je aanvinkt, hoe makkelijker je jouw zoektocht maakt. Selecteer eerst de volgende filters: prijs tot, brandstof, carrosserievorm en transmissie. Ook selecteer je de dingen die je in de auto wilt hebben, maar die lastig zijn om achteraf in te bouwen. Klik op ‘toon resultaat' en bekijk de resultaten.
  • Zet de geselecteerde auto's op volgorde van bouwjaar en begin bij de jongste auto's. Je hebt direct inzicht in de jongere en oudere auto's
  • Let op of het model of merk wat je aanspreekt vaker terugkomt in de lijst. Komt de auto vaker terug, dan weet je dat je een realistische zoekopdracht hebt ingegeven. Het type auto wat je zoekt is haalbaar binnen het budget wat je voor ogen hebt.

Beoordeling van de advertentie

Op welke website je ook zit, je krijgt een advertentie in beeld met informatie over de auto die te koop staat. Belangrijk is dat je een aantal dingen checkt:

Kentekencheck auto

Via de website van het RDW vraag je, middels het kenteken, informatie op over de auto. Je voert je kenteken in en krijgt informatie over de betreffende auto. De belangrijkste aspecten lichten wij toe.

Kentekencheck tweedehands auto

Aantal eigenaren

Onder het tabblad basis > algemeen zie je hoeveel eigenaren de auto heeft gehad. De regel hierin is hoe minder, hoe beter. Dit hangt uiteraard af van de leeftijd van de auto. Hoe ouder de auto, hoe meer eigenaren er doorgaans geweest zijn. Wij adviseren de volgende getallen:

  • Leeftijd auto: 0 tot 5 jaar > maximaal 3 eigenaren
  • Leeftijd auto: 5 tot 8 jaar > maximaal 4 eigenaren
  • Leeftijd auto: 8 tot 10 jaar > maximaal 5 eigenaren
  • Leeftijd auto: 10 tot 15 jaar > maximaal 6 eigenaren
  • Leeftijd auto: 15 jaar of ouder > maximaal 6 eigenaren

Een kleine nuance: natuurlijk kan er een logische verklaring zijn voor een auto met meer eigenaren. Het is niet altijd waar dat een auto met meer eigenaren slechter is.

Aantal eigenaren tweedehands auto

Vervaldata en historie

Onder basis vind je ook een uitklapoptie met de naam vervaldata en historie. Controleer of de datum eerste toelating en de datum eerste aangifte Nederland gelijk zijn. Is dit het geval, dan heb je te maken met een originele Nederlandse auto. Zijn deze data niet gelijk, dan heb je te maken met een importauto. Dit hoeft geen probleem te zijn. Er zijn twee extra punten die je aandacht vragen:

  • Is de auto als schadeauto ingevoerd in Nederland, ja of nee?
  • Lijkt de kilometerstand aannemelijk, ja of nee?

Vervaldata en historie tweedehands auto

Tellerstanden

Onder de uitklapoptie tellerstanden zie je de beoordeling van de tellerstand van de auto. Als de tellerstand van de auto logisch oploopt krijgt deze het oordeel logisch. Zitten er onregelmatigheden in de tellerstanden, dan is het oordeel onlogisch. Op dat moment is waakzaamheid aan te raden. In sommige gevallen geeft het RDW geen oordeel over de tellerstand. Dit kan zijn wanneer:

  • Het voertuig is geïmporteerd
  • Het voertuig in het verleden het oordeel onlogisch geeft gehad
  • De teller niet doortelt tot 999.999
  • De teller is vervangen of gerepareerd

beoordeling van de tellerstand van de auto

Controle van de aanbieder

Er zijn diverse aanbieders van tweedehands auto's. Je kunt terecht bij:

  • De merkdealer
  • Een garageformule (Bosch Car Service, Auto-Crew, Vakgarage)
  • Een universeel autobedrijf
  • Een handelaar
  • Een particulier

Over al deze aanbieders valt iets te zeggen. In algemene zin raden we je aan om te kijken wat de reviews over het bedrijf zijn waar je wilt kopen. Zoek de naam van de verkoper in Google en je beschikt vrij vlot over handige informatie.

Voordelen en nadelen van diverse aanbieders

Om je op weg te helpen hebben we de voordelen en nadelen kort op een rij gezet. Je begrijpt dat dit globale omschrijvingen zijn. Het mag duidelijk zijn dat het altijd gaat over maatwerk.

Voordat we dit toelichten is het belangrijk dat je weet dat zowel de merkdealers als de garageformules, de universele autobedrijven en de handelaren werken met een meeneemprijs. Bovenop de meeneemprijs heb je keuze uit diverse afleverpakketten.

Merkdealer

Een merkdealer richt zich specifiek op de verkoop van een eigen merk auto. Wel worden steeds vaker andere merken verkocht. Bij een merkdealer koop je vaak een goede auto. Merkdealers zijn betrouwbaar. Je betaalt vaak (niet altijd) meer voor de auto, maar dan heb je ook waar voor je geld.

Garageformule

Een verkoper die werkt vanuit een garageformule verkoopt doorgaans goede auto's tegen goede prijzen. Over de prijs valt doorgaans niet te onderhandelen, omdat deze verkocht wordt tegen de meeneemprijs. Groot voordeel is dat er sprake is van een werkplaats, waardoor onderhoud door de verkoper zelf uitgevoerd kan worden. Over de reparatieprijs valt wel te onderhandelen (in bepaalde gevallen).

Voordelen en nadelen aanbieders tweedehands auto's

Universeel autobedrijf

Universele autobedrijven zijn niet aangesloten bij grote ketens (zoals de garageformules). Hier zijn goede auto's te vinden, tegen goede prijzen. Waar nodig kunnen reparaties direct uitgevoerd worden. Over de prijs valt vaak niet meer te onderhandelen, door de genoemde meeneemprijs.

Handelaar

Een autohandelaar heeft geen eigen werkplaats en houdt zich enkel en alleen bezig met de inkoop en verkoop van auto's. De kwaliteit van werken verschilt. De auto wordt niet altijd geheel gecontroleerd op de brug. Hierdoor kunnen er problemen zijn met de auto die niet bekend zijn. Dit kan achteraf erg vervelend zijn.

Ook de onderhandeling over benodigde reparaties kan stroef verlopen. Let wel: er zijn voldoende handelaren die een goede connectie hebben met garagebedrijven die het onderhoud van de auto uit handen nemen. Kortom: zorg dat je goed oplet bij de aanschaf van een auto via een handelaar. Vraag of de auto technisch al is nagelopen en of er nog veel technisch werk aan zit. Zo weet je hoeveel de verkoper je kan vertellen over de staat van de auto. Voorkom dat je in de problemen komt door ‘dingen' te makkelijk te accepteren.

Particulieren

Schaf je een tweedehands auto aan via een particulier, dan moet je weten dat een particulier lastig te controleren is. In je vooronderzoek vind je doorgaans amper informatie over de betrouwbaarheid. Je gaat hier dus af op je eigen kennis en het gevoel wat de verkoper je geeft. Bijkomend nadeel is dat je niet terug kunt vallen op de verkoper wanneer er sprake is van verborgen gebreken. Ook is onderhandelen over eventuele reparaties geen optie.

De praktijk leert dat je een tweedehands auto via een particulier in eerste instantie goedkoper lijkt te kopen. In de praktijk blijkt dat de kosten achteraf vele malen hoger uitvallen. Onderaan de streep ben je bij een bedrijf vaak (niet altijd) beter af dan bij een particulier. De vraag is altijd: maak je een keuze op korte termijn of op lange termijn. Prijs is niet alles! Twijfel je over de aanbieder van de auto? Je mag ons altijd even bellen.

Wij zijn al bij meer dan 4000 autobedrijven geweest en hebben al onze ervaringen gedocumenteerd. Ofwel, we weten waar we over praten. Maak gerust gebruik van onze kennis en ervaring.

Zit je niet te wachten op een zoektocht naar jouw ideale tweedehands auto? Mijn Autocoach neemt dit hele proces voor je uit handen. In de afgelopen jaren hielpen wij honderden klanten bij hun zoektocht naar de perfecte tweedehands auto. We inventariseren wat je wilt en maken gebruik van onze kennis en expertise om de goede match te realiseren.

>>> Direct contact

Tijd voor actie

Je hebt het kenteken gecheckt en de aanbieder gecontroleerd. Tijd om op stap te gaan en daadwerkelijk kennis te maken met je potentiële nieuwe auto. We adviseren om altijd een proefrit te maken. Dat klinkt logisch, maar dit blijkt niet altijd zo te zijn. Ga verstandig om met het tekenen van contracten voordat je een proefrit maakt. Wij zijn hier geen voorstander van. Het gebeurt wel steeds vaker. Zeker wanneer er een akkoord is over de prijs.

Neem altijd iemand mee

Neem altijd iemand mee wanneer je de auto bekijkt en een proefrit maakt. Bij voorkeur iemand met verstand van auto's, omdat je jezelf hiermee behoed voor standaardfouten. Met z'n tweeën zie je meer dan alleen.

Zie ook: hier moet je op letten wanneer je een proefrit maakt

Proefrit maken met een vakkundige autocoach?

Wil je dat één van onze autocoaches met je mee gaat? Onze autocoaches maken (samen met jou) een proefrit met de auto. Dit is belangrijk om gebreken te ontdekken die je niet aan de buitenkant ziet. We testen of de auto goed schakelt (koppeling), remt, stuurt en accelereert. Ook kijken we naar de algehele wegligging.

>> Adviesgesprek aanvragen

Geldige APK

Zorg dat de auto een geldige APK heeft en verzekerd is wanneer je de proefrit maakt. Is dit niet het geval, dan draai jij voor de kosten op bij een ongeval. Dit geldt enkel wanneer je de auto bij een particulier koopt. Bij autobedrijven is dit geregeld, er wordt een handelaarskenteken (groene platen) op de auto geplaatst.

Je checkt eenvoudig of de auto verzekerd en gekeurd is.

  • Ga naar de website van het RDW
  • Voer het kenteken in
  • Kijk onder vervaldata en historie naar de vervaldatum van de APK
  • Kijk onder status of het voertuig WAM verzekerd is

APK tweedehands auto

Onderhoud van de auto

De onderhoudshistorie van de auto geeft veel informatie. Ga na of dit compleet is. Dit doe je aan de hand van het onderhoudsboekje. In dit boekje vind je voor elke onderhoudsbeurt een stempel. Een auto heeft elk jaar een onderhoudsbeurt nodig.  Is de auto 15 jaar oud, dan kan een indicatie zijn dat er 14/15 stempels in het boekje staan. Deze informatie heeft een kanttekening: in sommige gevallen is de onderhoudsinterval twee jaar waardoor deze informatie niet klopt.

Belangrijkste is dat de auto conform schema en aantoonbaar onderhouden moet zijn.

Heeft een auto geen of geen complete onderhoudshistorie? Wees dan op je hoede. Geen historie betekent een groter risico. Zeker bij oudere auto's of auto's die snel problemen geven wanneer ze  slecht of niet (op tijd) onderhouden worden

Bonustip: vraag de verkoper vooraf naar de onderhoudshistorie. Hij kan je wat foto's van de stempels sturen, zodat je weet dat dit in orde is.

Wees alert bij geïmporteerde auto's

Kleine auto's zijn populair in Nederland. Denk aan de Toyota Aygo en Peugeot 107. Deze auto's worden veel geïmporteerd. Met een importauto is niks mis, maar je moet wel opletten. Tellerfraude is het grootste probleem bij importauto's. Er wordt gefraudeerd met de kilometerstand van de auto. De handelaar wil je doen geloven dat de auto minder kilometers heeft gereden dan werkelijk het geval is. We hebben drie korte tips voor je om dit te checken:

  • Check de kilometerstanden in het onderhoudsboekje. Let er op of het onderhoudsboekje er echt uit ziet. Heb je hier twijfels over, bel dan met het onderhoudsbedrijf wat het onderhoud heeft uitgevoerd
  • Kijk of de gebruikerssporen bij de tellerstand passen. Heel logisch: hoe meer gemaakte kilometers, hoe meer gebruikerssporen

In Nederland hebben de meeste auto's een tellerrapport. Na een bezoek aan de garage wordt de tellerstand genoteerd. Het RDW voegt deze toe aan het tellerrapport. Loopt deze op, dan krijg de tellerstand het oordeel logisch. Is dit niet het geval, dan krijgt de tellerstand het oordeel onlogisch. Bij een geïmporteerde auto is er geen oordeel. Het RDW kan dan namelijk niet nagaan wat er met de auto gebeurd is.

Zie ook: Zo controleer je de kilometerstand van een geïmporteerde auto [3 manieren]

Tellerstand tweedehands auto

Garantie op een tweedehands auto

Voordat je antwoord krijgt op de vraag of je garantie hebt op een tweedehands auto, is het van belang dat je weet wat het verschil is tussen garantie en (non-)conformiteit.

Garantie in de vorm van verzekering

Je kunt een verzekering afsluiten voor je tweedehands auto, de reparatiekostenverzekering. Je bent dan gedekt tegen kosten die zich onverwachts voordoen. Gaat de auto kapot, dan ben je (deels) verzekerd voor de reparatiekosten. Deze verzekering sluit je af via een externe partij zoals Autotrust of het bedrijf waar je de auto koopt.

Waar moet je op letten?

Vraag altijd aan de verkoper wat de voorwaarden zijn van de door hem verleende garantie.

BOVAG garantie is volledig inzichtelijk. De voorwaarden zijn helemaal uitgeschreven.  Dit geldt ook voor Autotrust garantie. Verloopt de garantie via Autotrust garantie, kijk dan goed welke garantie dit is (standaard, extra of exclusief) en voor welke periode dit geldig is.

Bekijk op de site van Autotrust welke punten onder de bijbehorende dekking vallen.

Geeft de verkoper aan  dat er garantie op draaiende delen of garantie op motor en bak zit, vraag je dan af wat hier exact onder valt. Voorbeelden van vraagstukken zijn:

  • Valt een koppeling hieronder?
  • Hoe zit het met de dynamo? Dit zit in de motorruimte maar is geen fysiek onderdeel van de motor.

Laatste tip: informeer naar de voorwaarden. Denk hierbij aan:

  • Is er sprake van haal- en brengservice als de auto niet meer rijdt?
  • Krijg je een gratis leenauto?
  • Worden er bij kapotte onderdelen nieuwe onderdelen of gebruikte onderdelen ingezet ter vervanging?
  • Vallen de arbeidsuren (volledig) binnen de vergoeding?

Wettelijke garantie of conformiteit

Wettelijke garantie is garantie waar je geen extra premie voor betaalt. Iedere consument heeft recht op wettelijke garantie bij aanschaf van een product. Stel dat je een product koopt wat een tien jaar mee moet gaan, dan mag dit niet na zes maanden kapot gaan. Het product doet niet wat is afgesproken of beloofd op voorhand. Dit noemen we non-conformiteit. Meestal moet de verkoper dan voor een passende oplossing zorgen.

Onder deze wettelijke garantie valt een tweedehands auto ook. Het grote verschil zit hem in het feit dat de wettelijke garantie afhangt van het type auto wat je gekocht hebt. Dit is geen zwart-wit verhaal.Bij een auto van € 500 werkt de wettelijke garantie anders dan bij een auto van € 20.000. Informatie rondom wettelijke garantie vraagt om nuance. Wij zijn geen juristen en hier niet aansprakelijk voor. We raden je aan in een dergelijke situatie een advocaat te zoeken die je exact kan vertellen hoe dit zit.

In de praktijk blijkt wel dat de wettelijke garantie niet alleen afhangt van de aanschafprijs, maar ook van de waarde en het aanschafbedrag. Deze punten worden allemaal tegen elkaar afgewogen als het tot een juridische strijd komt. Dit zal uiteindelijk de uitspraak bepalen.

Koop je een tweedehands auto, ontstaat er binnen zes maanden een gebrek en is er sprake van wettelijke garantie, dan moet de verkoper aantonen dat dit gebrek er bij de verkoop nog niet was. Wordt het gebrek na zes maanden ontdekt, dan moet jij als koper het bewijs leveren.

Let wel: koop je de auto bij een particulier, dan is er geen sprake van wettelijke garantie. Dit geldt alleen bij een overeenkomst tussen een particulier en een bedrijf.

Onderzoeksplicht

Als koper van de auto heb je een onderzoeksplicht. Koop je de auto zonder onderzoek te doen naar het autobedrijf en zonder een proefrit te maken, dan heb jij je niet gehouden aan de onderzoeksplicht.

Onderzoeksplicht auto

Ga goed voorbereid op pad

Moraal van het verhaal: ga goed voorbereid op pad. Zorg dat je voor ogen hebt wat je wilt en wat je budget is. Doe vooronderzoek via internet, bekijk de mogelijkheden goed. Bereid je vragen aan de verkoper voor en zorg dat je voldoet aan de onderzoeksplicht. Hoe beter de voorbereiding, hoe kleiner de kans dat je aanspraak moet maken op je verzekering of de wettelijke garantie.

Wat kan Mijn Autocoach voor jou betekenen?

Mijn Autocoach helpt je bij de aanschaf van je tweedehands auto. Ons team van experts behoedt je voor een miskoop. Wij kennen de tweedehands automarkt, we kennen de bedrijven, de prijzen en de gebreken. Ofwel, we voorkomen dat je in de standaard valkuilen trapt, die al zoveel mensen geld en frustratie gekost hebben.

Aankoopkeuring

Heb je al een auto op het oog? Wij verzorgen de aankoopkeuring van je auto. In het kort:

  • We kijken met je mee naar de kentekencheck. Ook screenen we de verkoper van de auto. We hebben ondertussen meer dan 4.000 autobedrijven bezocht.
  • We maken een afspraak bij de verkoper. Je krijgt een autocoach toegewezen die ervoor zorgt dat de auto gekeurd wordt. Ook maak je samen met de autocoach een proefrit. Na afloop krijg je een technisch verslag en een aankoopadvies.

Zie ook: aankoopkeuring tweedehands auto

Kopen op afstand

Nu je weet hoe de tweedehands auto ervoor staat kom je op de prijsstelling van de auto. Wanneer er gebreken zijn moet dit geregeld worden. Wil je dat wij de onderhandelingen voor je regelen? Dat kan eenvoudig. In de onderhandeling kijken we naar reparaties, de prijsstelling, het uitonderhandelen van accessoires, mogelijke betaling in termijnen en andere zaken.

Zie ook: kopen op afstand

Alles-geregeld-service

Heb je nog geen idee welke auto je wilt en wil je dit hele proces uit handen geven? Maak dan gebruik van de alles-geregeld-service. We starten met een analyse van jouw situatie, zoeken naar een auto die past, spreken dit met je door en verzorgen de complete keuring inclusief onderhandelingen.

Zie ook: alles-geregeld-service.

Contact

Wij hopen dat je ontzettend veel hebt gehad aan dit blog. We delen onze kennis met jou om te voorkomen dat je foute keuzes maakt. Mocht je nog vragen hebben, laat gerust een reactie achter onder dit blog. Uiteraard mag je ons ook e-mailen of bellen via 085-7730225.

 

Direct contact

 

Auto op het oog?

Sta jij op het punt om een auto aan te schaffen? Of ben je ondernemer en zit je met een vraag? Stel 'm hieronder en wij helpen je verder. Gratis & vrijblijvend. 



Koekje erbij?