arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe controleer ik of een auto schade heeft gehad?

Hoe controleer ik of een auto schade heeft gehad?

Hoe controleer je of een auto in het verleden schade heeft gehad? Het is de nachtmerrie van iedereen die een tweedehands auto heeft gekocht. De auto begint na een paar maanden te roesten en na controle bij een garage blijkt dat het een schadeauto betreft. De schade is niet naar behoren gerepareerd en jij zit plotseling met hoge kosten.

Elke dag worden particulieren zoals jij de dupe van ex-schadeauto's.

Slecht herstelde schade is (samen met tellerfraude) het grootste probleem bij tweedehands auto's.

Had je dat kunnen voorkomen?

Ja, waarschijnlijk wel als je het schadeverleden had gecontroleerd. Hierbij maken we de kanttekening dat je als leek niet altijd kunt weten waar je op moet letten? In dit blog hebben we een aantal belangrijke dingen op een rij gezet.

Wat is het schadeverleden?

Het schadeverleden van een tweedehands auto laat eventuele schades in het verleden zien, mits de schade is gemeld. Helaas gebeurt dit niet altijd. Het kan zijn dat een ergens amateuristisch wordt opgeknapt is en weer te koop staat. Hierbij gaat het vaak om importauto's, die in het buitenland niet meer te verkopen zijn voor de normale prijs.

Lees ook: importauto controleren

Tweedehands auto aankoopgids

Wat als jij schade niet hebt gezien?

Dan gaan er twee zaken spelen, namelijk de onderzoeksplicht die jij als koper had en de meldingsplicht van de verkoper. Jij als koper hebt onderzoeksplicht. Dat betekent dat je verplicht bent bij aanschaf onderzoek te doen naar de auto die je wilt kopen. Ligt de schade voor de hand dan had je deze kunnen signaleren door het onderzoek wat je doet. Hieronder vallen geen schades die vallen onder verborgen gebreken.

De verkoper heeft de plicht eventuele schades in het verleden, of gebreken aan de auto, te melden aan jou, tenzij de verkoper dit ook niet kon weten.

Wie draait er op voor de herstelkosten?

Dan is de volgende vraag; wie draait op voor de kosten van herstel? Dat is geheel afhankelijk van de wettelijke garantie, non-conformiteit en eventuele andere afspraken die jij hebt gemaakt met de verkoper. Soms neemt de verkoper zijn verlies zonder tegenspraak, maar even makkelijk kan er een conflict ontstaan. Het is dan verstandig om bijvoorbeeld de rechtsbijstandverzekering in te schakelen.

Wat kun je zelf zien aan de auto?

Bij het bekijken van een auto let je op de volgende zaken:

Staat van de lak

Kleurverschillen in de lak duiden vaak op een deels nieuwe laklaag. Dat kan een kleine reparatie van een kras zijn geweest, maar ook een ernstige beschadiging. Verschil in de structuur van de lak kan op hetzelfde wijzen. Net als bobbels en luchtblazen langs de randen van ramen, deuren of spatborden.

schadeverleden auto controleren - vervorming

Onregelmatigheden aan buitenkant

Controleer of alle onderdelen van een auto netjes in een lijn liggen door aan de achterkant van de auto op je hurken langs de auto te kijken. Je ziet dan niet alleen kleine deukjes, maar ook of een deur of spatbord niet de lijn van de auto volgt.

De naden tussen de verschillende onderdelen van de carrosserie vertellen je ook heel veel. Controleer daarom alle naden tussen deuren onderling, deuren en spatborden, motorkap en spatbord en verder alle naden die je tegenkomt. De breedte van een naad moet overal gelijk zijn en dezelfde naad bij een ander onderdeel moet dezelfde breedte hebben. Bijvoorbeeld de naad tussen het portier en het spatbord aan de linkerkant moet gelijk zijn aan dezelfde naad aan de rechterkant.

Afwijkende naden kunnen duiden op slecht afgestelde nieuwe of herplaatste deuren. De vraag is waarom een deur of spatbord is vervangen.
Ook een roestplek op een bepaalde plaats kan betekenen dat daar schade is geweest en slecht is hersteld. Moderne auto's roesten doorgaans niet meer zo snel dan pakweg 20 jaar geleden.

Overige zaken

Voor het overige kan slecht geplaatste of ontbrekende geluidsisolatie aan de binnenkant van de motorkap wijzen op herstelde schade in de motorruimte of motorkap zelf. Hetzelfde geldt voor ander schermen die je overal in en onder de auto tegenkomt, zoals in de wielbakken. Deze moeten netjes en aaneengesloten zijn aangebracht.

De deuren van een auto moeten normaal in het slot vallen, zonder aandrukken of optillen. Geeft een portier een rustige duw en let op hoe het portier zich sluit. Soms lijkt het oké, maar als je beter kijkt, zie je dat de deur zichzelf even optilt om in het slot te vallen. Het portier is dan scheef gemonteerd. Ook hier is het weer de vraag waarom.

Wanneer het chassis een flinke beuk heeft gehad door een ongeluk, kan men het chassis op een trekbank weer rechtzetten. Dit is echt precisiewerk, en mits goedgekeurd, geen probleem. Toch gebeurt het niet altijd even goed, wat je soms kunt zien aan verschil in slijtage van de banden voor en achter of banden onderling.

Wil je zekerheid, dan vraag je een aankoopkeuring aan bij ons.

Schadeverleden en WOK-melding opvragen

Er zijn verschillende sites waar je het schadeverleden van een auto kunt opvragen aan de hand van het kenteken. WOK staat voor Wacht Op Keuring en een auto met een WOK-status mag de weg niet op, voordat hij is goed (veilig) is bevonden. Dat kan bij een APK-station zijn, maar ook bij een schadebedrijf waar de auto is hersteld en wacht op een keuring.
Het schadeverleden kun je onder andere op de volgende sites opvragen; hiervoor moet je wel betalen:

En wat kan Mijn Autocoach voor je doen?

De enige manier om écht inzicht te krijgen in de staat van de auto, is door ernaar te laten kijken door een expert. Experts die bij Mijn Autocoach voor je klaarstaan.

Bij Mijn Autocoach helpen wij particulieren zoals jij bij de aanschaf van een goede tweedehands auto. Dat doen wij omdat we vinden dat iedereen in staat moet zijn om een betrouwbare en eerlijke auto te kopen.

Daar is alleen wel een hoop technische kennis voor nodig. Kennis die jij waarschijnlijk niet hebt. Daarom gaan wij jou helpen bij de aanschaf van de juiste tweedehands auto.

Wij kunnen je dit zoekwerk uit handen nemen en alle relevante informatie over een auto leveren, met daarbij een eerlijk advies.

Alles geregeld service

We kunnen de auto ook voor je keuren en zelfs bij jou afleveren, wanneer je kiest voor de alles-geregeld-service. Wij doen het zoekwerk voor jou (met jouw wensen), controleren de auto, maken een proefrit en keuren de auto. Daarna, wanneer je besluit de auto te willen kopen, gaan wij voor jou onderhandelen over de prijs. Komen we eruit, dan staat de auto binnen een paar dagen bij jou voor de deur, gepoetst en wel.

Lees over de mogelijkheden.

Hoe doen wij dat dan?

Schakel je onze hulp in, dan gaat één van onze autocoaches met je mee op pad. Hij onderwerpt de auto die jij op het oog hebt, aan een volledige technische inspectie.

Dit houdt in:

  • Hij maakt een uitgebreide proefrit met de auto
  • Hij inspecteert de auto op de brug
  • Hij leest de computer uit op storingen
  • Hij kijkt het onderhoudsboekje (op echtheid) na
  • Hij controleert de auto met een lakdiktemeter op schade

Contact

Wij hopen dat je ontzettend veel hebt gehad aan dit blog. We delen onze kennis met jou om te voorkomen dat je foute keuzes maakt. Laat gerust een reactie achter onder dit blog. Uiteraard mag je ons ook e-mailen of bellen via 085-7730225.

Direct contact

Gerelateerde informatie

In de kennisbank van Mijn Autocoach vind je waardevolle blogs die je verder helpen. Heb je deze blogs al gelezen:

 

Auto op het oog?

Sta jij op het punt om een auto aan te schaffen? Of ben je ondernemer en zit je met een vraag? Stel 'm hieronder en wij helpen je verder. Gratis & vrijblijvend. 



Koekje erbij?