De Ultieme Online Kenteken Check doe je zo (100% gratis)

De Ultieme Online Kenteken Check doe je zo (100% gratis)

Elke maand doen wij enkele honderden gratis kentekenchecks. Deze check is bedoeld voor mensen zoals jij, die op zoek zijn naar een tweedehands auto.

30% van de auto’s raden wij direct al af. Zónder dat we de auto in het echt hebben gezien. Kun je op afstand de technische staat van de auto inzien? Nee.

Maar er is wel een hoop andere informatie te vinden over de auto die je op het oog hebt. Bedenk je eens hoeveel tijd het scheelt als je niet bij elke auto langs hoeft te gaan.

Je kunt gewoon vanachter je computer een aantal zaken checken. Je zult merken dat je lijstje met ‘mogelijke kandidaten’ meteen flink ingekort wordt.

Vrij beschikbare informatie voor iedereen (dus ook voor jou)

Wat veel mensen niet weten, is dat de informatie die wij ze geven vrij inzichtelijk is. Voor iedereen. Gratis en voor niets.

Je moet alleen weten waar je moet zoeken, en hoe je de informatie moet interpreteren. En dat is precies wat ik je ga leren aan de hand van dit artikel.

Wij zitten klaar voor een gratis kenteken check

Ik leer je een auto te checken als een pro

Ik leer je niet alleen waar je moet kijken, maar ook hoe je naar de informatie moet kijken en welke conclusies je daaruit kunt trekken. En daar hoort ook een waarschuwing bij:

Op afstand kun je natuurlijk geen technisch oordeel geven over een tweedehands auto. Een auto die bovengemiddeld veel eigenaren heeft gehad, hoeft niet per se slecht te zijn.

Misschien zijn de maandelijkse kosten gewoon te hoog, en vergissen mensen zich daarin.
Als wij een auto afraden, dan is dat op basis van meerdere factoren.

Bijvoorbeeld: de auto heeft bovengemiddeld veel eigenaren gehad, staat 25% onder de marktwaarde geprijsd én staat te koop bij een autobedrijf die bekend staat om de slechte auto’s die ze verkopen.

In een dergelijk geval is het gewoon een simpele optelsom. De combinatie van deze 3 factoren maakt het vrijwel onmogelijk dat we hier te maken hebben met een technisch goede auto.

De kans dat we deze auto tijdens een aankoopkeuring afkeuren, is zó groot, dat je beter een auto kunt laten keuren waarbij die kans een stuk kleiner is.

1. De advertentie

Goed, je hebt een tijdje rondgekeken op de occasionsites en je denkt enkele geschikte auto’s gevonden te hebben. We duiken meteen wat dieper in op de advertentie.

Er zijn over het algemeen 2 dingen waar je voor behoed wil worden. Ten eerste wil je geen auto met verborgen gebreken treffen. En je wil natuurlijk ook niet te grazen worden genomen door een voorschotfraudeur (de bekendste oplichtingstruc bij auto’s)

Want die zijn behoorlijk actief op verschillende occasionsites. In de meeste gevallen gaan ze zo te werk:

  • De oplichter zoekt interessante auto’s uit op internet
  • Hij kopieert de foto’s en soms ook de advertentietekst
  • Hij wacht tot de auto verkocht is en de advertentie verwijderd wordt
  • De oplichter plaatst de auto opnieuw online, voor een veel lagere prijs
  • Zodra iemand interesse toont, komt er een vreemd verhaal naar buiten
  • Meestal is de oplichter zogenaamd geëmigreerd naar het buitenland (met auto)
  • Als je een aanbetaling doet, stuurt hij de auto terug naar Nederland (niet dus)

Gelukkig zijn deze advertenties er vrij gemakkelijk tussenuit te vissen. Je herkent ze altijd aan één of meerdere van de onderstaande punten.

1.1 De vraagprijs van de auto

De prijs van de auto is vaak nogal een dingetje. Wij Nederlanders zijn altijd op zoek naar een koopje.

En als we dan een auto zien staan voor een hele scherpe prijs, denken we al snel dat het onze geluksdag is.

Oplichters zijn te herkennen aan de veel te lage vraagprijzen

Misschien geldt dat ook voor jou. Je besluit om een kijkje te nemen bij de auto. Eenmaal daar ben je direct verkocht. Wat ziet hij er goed uit! Dat móet wel een goede auto zijn.

Je geeft de verkoper een hand en stellen het koopcontract op. Je kunt er natuurlijk nog een nachtje over slapen, maar dan gaat iemand anders er misschien mee vandoor!

Maar wacht even….

Gaat dat niet een beetje te snel? Inderdaad. Koopjes bestaan niet in de autobranche. Een auto die eigenlijk te goedkoop is, daar mankeert altijd wat aan.

Denk aan:

  • Ernstige technische mankementen (bijvoorbeeld aan de motor of versnellingsbak)
  • Slecht herstelde schade na een (zwaar) ongeluk
  • Een teruggedraaide tellerstand
  • De advertentie is nep (oplichter)

Ga daarom als volgt te werk:
Kijk waar vergelijkbare auto’s voor te koop staan. Zoek bijvoorbeeld in het aanbod naar:

  • Merk: Volkswagen
  • Model: Polo
  • Bouwjaar: 2010
  • Kilometerstand: rond de 150.000

Kijk nu waar die auto’s ongeveer voor worden aangeboden. Daar zit natuurlijk altijd wel wat verschil in, maar nooit veel.

Als je bovenstaande criteria ingeeft, zie je prijzen die allemaal rond de 7.000-9.000 euro liggen. Zie je er een voor 5.500 euro, dan weet je dat er iets niet klopt.

Hier zie je precies hoe de vraagprijs zich verhoudt tot de markt

Je hebt dan te maken met een oplichter of een auto met verborgen gebreken (wat je natuurlijk ook een oplichter zou kunnen noemen).

Besteed geen aandacht meer aan deze auto. Dat is zonde van je tijd.

1.2 De foto’s

Ook de foto’s verraden vaak dat het om een nepadvertentie gaat. Bijvoorbeeld doordat er maar 1 foto is. Of slechts een paar, waar het kenteken niet zichtbaar is.

De foto’s zelf zijn soms van slechte kwaliteit. Erg korrelig. Alsof ze met een oude telefoon gemaakt zijn.

1.3 De aanbieder (particulier of autobedrijf)

Een particulier is natuurlijk moeilijk na te trekken. Bij een autobedrijf is dat een ander verhaal. Maar kijk hier niet te zwart/wit naar.

1 slechte review betekent niet meteen dat het autobedrijf onbetrouwbaar is. Zie je nou iets als in onderstaande afbeelding, dan zou ik het zelf niet aandurven.

Als je dergelijke reviews ziet, kun je beter op zoek gaan naar een andere auto

Als er slechts enkele reviews staan, zou ik daar geen conclusies aan verbinden. Het aantal reviews is dan gewoon te klein.

Goedkope auto, hoge verwachtingen
Vooral niet als het gaat om autohandelaren in de laagste prijscategorie. Ze bieden auto’s aan die allemaal rond de 2.000 euro moeten opbrengen.

Wat mag je van zo’n auto verwachten? Uiteraard niet zo veel. Het gaat immers om een tweedehands product. En ook nog een met een lage prijs en veel ervaring.

Natuurlijk mankeert er na aanschaf vaak iets aan deze auto’s. Dat mag je immers wel verwachten met dergelijke prijzen.

En toch hebben mensen met de kleinste portemonnee, vaak de hoogste verwachtingen. Resultaat: deze mensen voelen zich bedonderd en schrijven een negatieve review over het autobedrijf. Wat mij betreft niet geheel terecht.

Dan nog even een tip voor wat betreft particuliere aanbieders. En dan met name weer een tip om oplichters te herkennen.

Ze gebruiken namelijk vaak foto’s van een autobedrijf. Zoals onderstaande advertentie.

Dit is duidelijk een advertentie van een oplichter met een veel te lage prijs

Deze auto staat in werkelijkheid te koop bij Schaepkens Mobiliteit. Ik heb ze ingelicht over de nepadvertenties. Ze vertelden dat dit helaas regelmatig gebeurt met hun foto’s.

Er zijn zelfs mensen die hun bellen om na te gaan of ze de auto wel echt hebben staan. De omgekeerde wereld dus…. Binnenkort verwerken ze hun logo in de foto’s. Hopen dat dat helpt!

Lees ook > Auto kopen bij particulier of autobedrijf? Onze ervaring

1.4 De omschrijving

Dit is een lastige. Een tijdje terug waren de omschrijvingen van oplichters allemaal hetzelfde:

Deze gebrekkige zit komen we regelmatig tegen in oplichtersadvertenties

Maar tegenwoordig kopiëren ze de simpelweg de tekst uit de oorspronkelijke advertentie. Zo is het dus moeilijk om oplichters te herkennen.

2. Het kenteken

Goed, je hebt nu de hele advertentie doorgespit. Je bent al een heel eind op weg! Als de auto die je op het oog hebt nog steeds interessant is, is het nu tijd voor het volgende onderdeel.

Ik laat je nu zien wat je allemaal kunt zien aan de hand van een kenteken. Ik zeg het maar even direct: aan de hand van het kenteken is het niet met zekerheid te zeggen of een auto een schadeverleden heeft.

Er zijn websites die dat beweren, maar de database waar ze over beschikken is minimaal. Dat betekent dat de meeste schades simpelweg niet inzichtelijk zijn.

WOK-status
Ook zijn er websites die vertellen of een auto een WOK-status (Wacht Op Keuren) gehad heeft. Op zich leuk, maar ook een WOK-status zegt weet niet zoveel.

Een WOK-status geeft aan dat een auto niet de weg op mag, omdat deze niet voldoet aan de veiligheidseisen. Dat klinkt heel spannend, en in sommige gevallen is dat ook zo.

Bijvoorbeeld wanneer een auto betrokken is geweest bij een frontale aanrijding. De auto moet dan eerst aantoonbaar hersteld worden.

Maar ook bij minder ernstige mankementen kan en WOK-status afgegeven worden. Bijvoorbeeld als er een dikke barst in de voorruit zit.

2.1 Import of origineel NL?

We gaan nu eerst kijken met wat voor auto we te maken hebben. Dit controleer je gemakkelijk via de website van de RDW:

  1. Ga naar ovi.rdw.nl
  2. Vul het kenteken in
  3. Open het tabje Vervaldata & historie

Wanneer Datum eerste toelating en Datum eerste afgifte Nederland van elkaar afwijken, heb je te maken met een geïmporteerde auto.

Bij de RDW kun je zien dat het hier om een geimporteerde auto gaat

Datum eerste toelating > Auto werd voor het eerst op kenteken gezet. Waar dan ook ter wereld
Datum eerste afgifte Nederland > Auto werd voor het eerst op kenteken gezet in Nederland

Zoals je in bovenstaande afbeelding ziet, hebben we hier te maken met een importauto. Nu gaan we even kijken of we iets opvallends zien aan de rest-bpm.

De hoogte van de rest-bpm is is grotendeels afhankelijk van de waarde van de auto. Als de auto weinig waard is (bij schade bijvoorbeeld), wordt de rest-bpm ook lager.

In onderstaande afbeelding zie je een mooi voorbeeld van een onwaarschijnlijk lage rest-bpm.

Bij deze auto is het betaalde bedrag aan rest-bpm te zien. Veel te laag voor een dergelijke auto

Helaas wordt de daadwerkelijk betaalde bpm niet altijd weergegeven bij de RDW. Dus een hoge bpm is nog geen garantie voor een schadevrije auto.

Dat is het lastige van op afstand een auto beoordelen. Je kunt vaak geen directe conclusies verbinden aan hetgeen wat je ziet.

Het is echter wel van belang dat er een alarmbel bij ja afgaat en dat je extra goed let op andere negatieve signalen.

2.2 Aantal eigenaren

Ook dit is zo’n punt waar je geen directe conclusies aan kunt verbinden. Toch geeft het aantal eigenaren ook een bepaald signaal af.

Je ziet het aantal eigenaren. Verdeeld in zakelijke en prive eigenaren

Extra punt van aandacht: Let op bij importauto’s. De eigenaren historie vanuit het buitenland wordt namelijk niet meegenomen. Het aantal eigenaren die je bij de RDW ziet, zijn Nederlandse eigenaren.

Sommige autoverkopers spelen hier handig op in, door in de advertentie te vermelden dat de auto van de eerste eigenaar is. Dat is dus niet het geval.

De auto heeft in het buitenland ook al minstens 1 eigenaar gehad. Wil je meer informatie lezen over de eigenaren historie? Lees dan: 3 dingen die jij te weten komt over de vorige eigenaren van de auto.

2.3 Tellerstand oordeel

En dan het laatste onderdeel van dit hoofdstuk. Hoe zit het met de tellerstand? Laten we eens kijken. Er zijn 3 mogelijke oordelen voor wat betreft de kilometerstand: Logisch, Onlogisch of Geen oordeel.

  1. Ga naar ovi.rdw.nl
  2. Vul het kenteken in
  3. Open het tabje Tellerstanden

Hier zie je het oordeel van de auto. Let op: bij importauto’s wordt nooit een oordeel gegeven. Deze zal daarom bijna altijd op Geen oordeel staan.

Deze auto heeft een logische tellerstand. Gemakkelijk te checken op de website van de RDW

Zie je een importauto met het oordeel Onlogisch? Dan is de auto tussen twee registraties in Nederland teruggedraaid.

Het tellerrapport
Zoals je misschien wel weet, worden tellerstanden van auto’s in Nederland geregistreerd. Dit wordt gedaan door de Nationale Auto Pas (NAP). Deze organisatie is sinds 2014 onderdeel van de RDW.

In Duitsland kennen ze helaas geen vergelijkbaar systeem. In België wel. Daar heet het systeem Car-pass.

Voorbeeld van een Tellerrapport. Hierop staan alle geregistreerde tellerstanden van de auto

Mijn advies: vraag een verkoper altijd naar het Tellerrapport. Dit is een uitdraai van alle tellerstanden die in het verleden geregistreerd zijn.

Vooral bij auto’s met een onlogische tellerstand kan dit handig zijn. Er wordt namelijk nog wel eens per ongeluk een verkeerde stand ingevoerd. De auto krijgt dan het oordeel Onlogisch.

Als dat komt door een fout, is dat natuurlijk zonde. Gelukkig kun je zo’n onlogische tellerstand gemakkelijk corrigeren. Uiteraard alleen als het daadwerkelijk om een fout gaat.

Let op: het Tellerrapport kan alleen opgevraagd worden door de huidige eigenaar van de auto. Voor € 2,04 vraagt de eigenaar het rapport gemakkelijk online aan.

Hoe nu verder?

Als het goed is weet je nu grotendeels zelf het onderscheid te maken tussen goede en slechte auto’s. Door deze stappen te volgen, heb je de kans op het doen van een miskoop drastisch verlaagd.

Tips voor het maken van een goede proefrit met een occasion

Ik kan mij goed voorstellen dat je toch nog met vragen zit of twijfels hebt over een auto. Twijfel dan niet en bel ons. Mijn collega’s voorzien je graag van gratis en vrijblijvend advies.
Bel 085-7730225

Mocht je geen vragen meer hebben, ga dan gerust eens naar de auto kijken. Vergeet niet om een uitgebreide proefrit te maken. Neem altijd iemand met je mee. En uiteraard het liefst iemand met technische kennis van auto’s.

Over de schrijver
Robert is de online marketeer van Mijn Autocoach. Bijna alles wat je op deze website leest, is door hem geschreven. Heb je tips of zie je een foutje? Laat het hem gerust weten via robert @ mijnautocoach.nl.
Reactie plaatsen