NAP

De NAP (Nationale AutoPas) is in 1991 in het leven geroepen om tellerfraude aan te pakken. Tellerfraude zorgt jaarlijks voor miljoenen euro’s aan schade. Vanaf 2014 is de Nationale Auto Pas onderdeel van de RDW.

Bij elk bezoek aan de garage, wordt de tellerstand van de auto geregistreerd. Elke keer als de auto opnieuw bij de garage komt, moet de tellerstand hoger zijn dan de vorige keer.

Als dat elke keer het geval is, loopt de tellerstand op. De tellerstand zou dan dus moeten kloppen. Wanneer de teller teruggedraaid wordt, loopt deze niet meer op.

Logisch, onlogisch of geen oordeel
Dit zijn de drie oordelen die de RDW geeft over een tellerstand.

Logisch

De tellerstand is elke keer hoger geweest dan de keer daarvoor. De tellerstand is dus logisch/kloppend.

Onlogisch

Er is een trendbreuk ontstaan. Dit houdt in dat er een lagere tellerstand is genoteerd dan de vorige keer. Dat klopt natuurlijk niet. Dit kan twee oorzaken hebben:

De teller is teruggedraaid
De monteur heeft bij het invoeren een foutje gemaakt (dit is te corrigeren)

Geen oordeel
Als de RDW geen oordeel over een tellerstand geeft, heeft dat één van de volgende redenen:

De auto is buiten Nederland geregistreerd geweest (geïmporteerde auto)
De auto beschikt over een teller die maar tot 99.999 gaat
De teller is vervangen
Er is nog maar 1 registratie geweest (vrij nieuwe auto’s)
De auto heeft een ander kenteken gekregen

Let op: geen garantie
Zoals je hierboven ziet, heeft de RDW het niet over een gegarandeerde tellerstand. Wat dat betreft zijn ze voorzichtig in hun woordkeuze.

Zo kan een “logische” tellerstand ook onlogisch zijn. Vraag dan ook altijd om het tellerrapport.

Het tellerrapport
Misschien heb je in 2016 de campagne wel gehoord of gezien: “Doe jezelf niet tekort. Vraag het tellerrapport.” Bedoeld om mensen nóg bewuster te maken van tellerfraude.

Het tellerrapport is een uitdraai van alle tellerstanden die geregistreerd zijn. Inclusief de data waarop de tellerstand geregistreerd is.

Vraag de verkoper altijd naar het tellerrapport en vergelijk de laatste tellerstand met de stand op het dashboard. Als de teller teruggedraaid is ná de laatste registratie, dan heeft de auto nog steeds het oordeel logisch.