arrow_drop_up arrow_drop_down

De nadelen & voordelen van een youngtimer

Door de enorme youngtimer-hype, lijkt het alsof een 15 jaar oude auto altijd financieel aantrekkelijk is. Je rijdt namelijk in een relatief betrouwbare auto, tegen een lage bijtelling. 

Helaas is het niet altijd zo simpel. Er zitten wat haken en ogen aan een youngtimer, die we in dit artikel met je delen. Wij raden het zzp’ers ook vaak genoeg af om een youngtimer aan te schaffen. Een nieuwe auto leasen blijkt dan voordeliger te zijn.

Dat heeft alles te maken met jouw specifieke situatie als ondernemer. Denk aan zaken als je winst, type auto, aantal kilometers en of je de auto zakelijk of privé aanschaft. Voor de een is het interessanter dan voor de ander.

We beginnen dit artikel opzettelijk met de nadelen. De meeste ondernemers zijn intussen wel bekend met de voordelen, maar niet met alle nadelen van een youngtimer. Als dat niet voor jou geldt, dan lees je onderaan dit artikel de 3 grootste voordelen van youngtimers.  

5 nadelen van een youngtimer

1. Kans op dure reparaties

Dit is misschien wel het grootste nadeel aan een oudere auto. De kans dat er onverhoopt iets kapot gaat, is nu eenmaal groter bij een auto die al (minimaal) 15 jaar meegaat. 

Zeker bij meer complexe auto’s zoals een Porsche Cayenne. Als je daar de standaard onderhoudsbeurten bovenop telt, dan lopen de kosten flink op. 

Een bedrag van 3.000 euro per jaar is geen uitzondering. Zijn het dan zulke slechte auto’s? Niet per se. Maar er zit wel een hoop techniek in. Hoe meer techniek in de auto, hoe groter de kans dat er iets kapot gaat.  

Daarnaast zijn onderdelen voor dit soort auto’s duurder dan bij merken als Volvo of Mercedes. 

2. Niet de nieuwste opties

Tegenwoordig beschikken de kleinste auto’s al over zaken als dodehoekdetectie en een achteruitrijcamera. Deze opties vind je meestal niet op een 15 jaar oude auto. 

Is dat erg? Dat is natuurlijk helemaal aan jou. Als je gehecht bent aan nieuwe snufjes, dan moet je je afvragen of je wel in een oudere auto wil rijden. 

3. Hoge brandstofkosten

Oudere auto’s beschikken over het algemeen over minder efficiënte motoren. Het resultaat; een hoger verbruik. Je staat dus vaker aan de pomp dan met een moderne auto. Zeker met de wat grotere youngtimers kan dat hard gaan. 

Extreem voorbeeld

Zo spraken wij een zzp’er die van plan was een Porsche Cayenne aan te schaffen. Wij hebben voor hem uitgerekend wat de TCO (Total Cost of Ownership) zou zijn.

We kijken dan onder andere naar zaken als brandstof, onderhoud en onvoorziene reparaties. Met het huidige aantal kilometers, zou deze ondernemer 11.000 euro aan brandstof kwijt zijn… per jaar… Hij heeft de Cayenne uiteindelijk niet gekocht. 

4. Verbod in bepaalde steden (diesel)

Youngtimers stoten over het algemeen meer schadelijke stoffen uit dan moderne auto’s. Vooral bij diesels is dat het geval. Steeds meer steden komen met milieuzones.

Een voorbeeld is het centrum van Utrecht. Met een diesel van voor 1 januari 2001, mag je er niet meer in. In Amsterdam krijg je geen nieuwe parkeervergunning voor diesels van voor 1 januari 2005. 

Daarnaast zijn er nog een aantal steden die concrete plannen hebben voor het instellen van een milieuzone. Bekijk de huidige milieuzones op ANWB.nl.

5. Toeslag wegenbelasting

Dit jaar zou de wegenbelasting voor vervuilende diesels, met 15% verhoogd worden. Dit bleek echter te snel te zijn voor de Belastingdienst. Nu is het plan om deze verhoging op 1 januari 2020 in te laten gaan. 

Het gaat om diesels die meer dan 5 mg fijnstof per kilometer uitstoten. Voor bestelwagens geldt deze toeslag wanneer ze van voor 2008 zijn. 

De (bekende) voordelen

Zoals je hierboven hebt gelezen, zijn er 5 aandachtspunten voor het rijden in een youngtimer. De voordelen ken je waarschijnlijk al. Mocht dat niet zo zijn, of wil je ze toch nog eens nalezen, dan kun je dat hieronder doen.

1. Lage bijtelling

Wanneer je nu een nieuwe auto aanschaft, betaal je 22% bijtelling over de cataloguswaarde (4% bij elektrische auto’s). Bij een auto van 15 jaar oud, zou dat natuurlijk niet helemaal eerlijk zijn. 

Daarom beloont de Belastingdienst het rijden in een youngtimer met een bijtellingspercentage van 35% over de dagwaarde van de auto. Over het algemeen genomen kun je de aanschafwaarde als dagwaarde hanteren. 

2. Elk jaar lagere lasten

Zoals je hierboven hebt gelezen, wordt de bijtelling bij een youngtimer gebaseerd op de dagwaarde. Het mooie is dat deze dagwaarde steeds verder daalt

Dat betekent concreet dat je elk jaar minder bijtelling betaalt.

3. Meer auto voor je geld

Omdat je een tweedehands auto koopt, krijg je veel meer auto voor je geld. Heb je bijvoorbeeld altijd al een BMW 5-serie van de E60-generatie willen bezitten? Met de youngtimer-regeling is dat financieel misschien wel mogelijk.

De populaire youngtimers zijn over het algemeen betrouwbare auto’s. Denk aan de Mercedes C-klasse of een BMW 3-serie. Deze auto’s zitten degelijk in elkaar, en beschikken vaak over motoren die moeiteloos 400.000 km meegaan. 

Conclusie: laat het uitrekenen (en niet door je accountant)

Eigenlijk kunnen we twee zaken concluderen. 1: Er zijn een aantal punten waar je simpelweg rekening mee moet houden. Kom je nooit in Utrecht? Dan hoeft een diesel geen belemmering voor jou te zijn.

Ben jij bereid om elk jaar 2.000-3.000 euro uit te geven aan reparaties en onderhoud? Koop dan vooral die ene auto waar je zo graag in wilt rijden. Als je vooraf weet wat je koopt, bespaar je jezelf nare verrassingen achteraf. 

De tweede conclusie is van belang wanneer je een youngtimer aan wilt schaffen, vanwege de financiële voordelen. In dat geval wil je die hoge onderhoudskosten juist zoveel mogelijk vermijden. 

Het is dan van belang om de kosten van een youngtimer, te vergelijken met die van een leaseauto. Er zijn dan verschillende zaken van belang. Denk aan je omzet, je winst, het aantal kilometers wat je rijdt en of je de auto zakelijk of privé aanschaft. 

Er is maar één manier om erachter te komen wat voor jou de meest interessante manier is. Laat het door iemand uitrekenen. En die iemand is over het algemeen niet je accountant. 

Het draait immers niet alleen om omzet en bijtelling, maar ook om het werkelijke verbruik, de betrouwbaarheid en de veel voorkomende mankementen van de auto.

Met welke vraag zit jij?

Sta jij op het punt om een auto aan te schaffen? Of ben je ondernemer en zit je met een vraag? Stel 'm hieronder en wij helpen je verder. Gratis & vrijblijvend.