arrow_drop_up arrow_drop_down

Is er een maximale kilometerstand voor auto's op benzine?

Wanneer je op zoek gaat naar een tweedehands auto, is de kilometerstand één van de belangrijkste zaken. Want hoe hoger die is, hoe hoger de rekeningen van de garage. Maar is dat wel zo? En wat is het verschil tussen een auto op benzine en diesel?

Kan een auto op diesel meer kilometers rijden dan een auto op benzine?

Over het algemeen genomen kan een auto op diesel, meer kilometers rijden dan een auto op benzine. Dat heeft vooral te maken met het aantal toeren en de temperatuur in het motorblok. 

Een diesel heeft de meeste kracht bij lage toerentallen. De motor hoeft dus simpelweg minder hard te ‘draaien’ om de auto in beweging te brengen. Lage toeren betekent minder bewegingen, en dat zorgt voor minder slijtage. 

Daarnaast zorgt de verbranding van diesel voor lagere temperaturen dan bij benzine. Ook dit heeft een positief effect op de slijtage van de motor. 

Onderhoud en gebruik van de auto belangrijkste

Het is echter niet altijd zo dat een diesel langer meegaat dan een benzine. Uiteindelijk bepaalt het onderhoud en de manier van gebruik de levensduur van een motorblok. 

Onderhoud

Elke auto heeft onderhoud nodig. Als de auto zijn onderhoud keurig krijgt, dan heeft dat een positief effect op de levensduur van de motor. Maar dat werkt ook de andere kant op.

Wanneer je het niet zo nauw neemt met de onderhoudsbeurten, heeft dat een negatief effect op het aantal kilometers. Dat geldt zowel voor diesels als voor benzineauto’s.

Door je auto te onderhouden, houd je hem in topconditie. Dat is ook de reden waarom wij altijd de onderhoudshistorie van een auto checken. Bij de meeste auto’s kun je die historie terugvinden in het onderhoudsboekje (bij sommige auto’s gaat dit digitaal).

Gebruik van de auto

Een andere belangrijke factor is hoe de auto gebruikt is. Een auto die alleen maar korte ritjes maakt, slijt harder dan een auto die voornamelijk snelwegkilometers maakt. 

Een ritje op de snelweg lijkt misschien een enorme belasting voor je auto. Je rijdt immers behoorlijk hard. Maar het tegendeel is waar. Wanneer de auto eenmaal in beweging is, hoeft de motor niet zo hard te werken om hem op snelheid te houden. 

Bijkomend voordeel is dat de motor op een constant toerental zijn werk doet. Maar maak je een kort ritje, dan moet de motor elke keer weer toeren maken om de auto op snelheid te brengen. Tijdens een korte rit heeft de motor geen tijd om op bedrijfstemperatuur te komen, wat ook een negatief effect heeft op de slijtage. 

Kortom: er is eigenlijk niet zoiets als een maximale kilometerstand. Vooral het onderhoud en de manier waarop de auto gebruikt is, zijn van belang.

Tweedehands auto met weinig kilometers niet altijd beter

Vroeger werd er gedacht dat je geen auto moest kopen met een tellerstand van meer dan 100.000 kilometer. Dat is (zeker tegenwoordig) absolute onzin. 

In veel gevallen is het zelfs beter om voor een wat hogere tellerstand te gaan. Stel, je ziet een auto te koop staan van 10 jaar oud, met slechts 50.000 kilometer op de teller. 

Wat zegt dat over het gebruik van de auto? Grote kans dat de auto voornamelijk voor kleine ritjes gebruikt is. Bijvoorbeeld voor het doen van boodschappen. Dat vertelt ons twee dingen:

  1. Tijdens kleine ritjes ben je constant aan het afremmen en optrekken. Dat betekent dat de motor niet op een constant toerental heeft gedraaid. 
  2. Tijdens de kleine ritjes heeft de motor geen tijd gehad om op bedrijfstemperatuur te komen.

En dan is er nog een derde punt. Fabrikanten schrijven over het algemeen voor, dat een auto elke 30.000 kilometer óf 1 jaar, een onderhoudsbeurt nodig heeft. Maar net welke als eerste aan de beurt is. 

Veel eigenaren kijken echter alleen maar naar het aantal kilometers. In de praktijk betekent dat, dat een auto slechts een keer in meerdere jaren een beurt krijgt. Ook dit zorgt voor een kortere levensduur.

Enkele conclusies en stellingen

We kunnen wel concluderen dat er niet zoiets bestaat als een maximale tellerstand voor een auto op benzine of diesel. Natuurlijk is de kans wel groot dat de onderhoudskosten stijgen bij een hogere tellerstand. 

De kans dat de koppeling vervangen moet worden, is groter bij een auto met twee ton op de teller, dan bij een auto met een ton op de teller. Daarnaast kunnen we de volgende dingen concluderen:

  • Een auto op diesel gaat over het algemeen langer mee dan een auto op benzine
  • Er bestaat niet zoiets als een maximale tellerstand. Elke auto is anders
  • Onderhoud en gebruik van de auto zijn belangrijker dan de tellerstand op zich
  • Korte ritjes zijn slecht voor een motor. Lange ritten juist goed
  • Een extreem lage tellerstand is over het algemeen negatief

Auto op het oog?

Sta jij op het punt om een auto aan te schaffen? Of ben je ondernemer en zit je met een vraag? Stel 'm hieronder en wij helpen je verder. Gratis & vrijblijvend.