Gratis kilometer NAP-check

Eén van de eerste dingen die je checkt wanneer je een tweedehands auto gaat kopen:

 

Klopt de kilometerstand?

Met de gratis NAP-check van Mijn Autocoach kom je daar snel achter. Maar dat is niet alles. We geven je ook specifieke tips over de auto die je op het oog hebt. We kijken naar de advertentie, de prijs, de aanbieder en gegevens die we kunnen opvragen met het kenteken. En dat allemaal voor niets!
 


Gratis check aanvragen


Lange tijd was het terugdraaien van kilometertellers niet strafbaar. Dat is in 2014 gelukkig veranderd. Het werd dan ook aan de lopende band gedaan. De waarde van een auto wordt grotendeels bepaald door het bouwjaar en de kilometerstand. Hoe minder kilometers, hoe hoger de waarde.

Het terugdraaien van de kilometerteller is zo eenvoudig, dat het met een paar minuten gebeurd is. Voor autoverkopers een hele simpele manier om extra geld te verdienen. Volgens de RDW is bij ongeveer 5% van de tweedehands auto’s de kilometerstand teruggedraaid. 

Dat lijkt niet veel, maar toch zijn er jaarlijks 90.000 particulieren die een occasions met teruggedraaide teller kopen. En dan nemen we de importauto’s niet mee. 

 

Teruggedraaide tellers bij importauto’s

Auto’s importeren is tegenwoordig enorm populair. Ruim 140.000 auto’s werden in 2015 geïmporteerd. Vooral uit Duitsland. De voornaamste reden is dat het importeren van een auto een flinke besparing kan opleveren. Iets als NAP kennen ze echter niet in Duitsland (in België heb je de Car-Pass).  

Daardoor worden kilometerstanden van Duitse occasions nog veel vaker teruggedraaid dan in Nederland. Naar schatting gaat het om ongeveer 40% van de auto’s. Dit wil echter niet zeggen dat het altijd slecht is om een importauto te kopen. 

De RDW geeft bij importauto’s altijd het oordeel Geen oordeel. Simpelweg omdat de stand in het buitenland niet is bijgehouden. Het wil dus niet zeggen dat de kilometerstand dan per definitie is teruggedraaid. 

Wij controleren dan ook veel meer dan alleen de kilometerstand bij deze gratis check. We kijken tijdens een kentekencheck ook naar:

 

  • Het aantal eigenaren en het verloop hiervan
  • Import ja of nee
  • Schade-import ja of nee
  • De juistheid van de vraagprijs
  • De advertentie zelf
  • De verkoper


Vooral op de laatste twee punten onderscheiden wij ons van andere aanbieders van gratis checks. Wij adviseren je namelijk persoonlijk! 

Telefonisch advies van een expert

Dagelijks zoeken wij naar geschikte auto’s voor onze klanten. Daarbij zien wij tientallen advertenties. Ondertussen weten wij precies goed waar we op moeten letten. Het is niet zo dat wanneer één van de punten negatief is, de auto ook meteen slecht is. 

Het gaat om het totaalplaatje van de advertentiefoto’s, de aanbieder en de gegevens die via het kenteken op te vragen zijn. Tot slot kijken we ook nog naar het merk en type auto. Over het algemeen worden auto’s steeds betrouwbaarder. Toch zijn er nog genoeg auto’s met specifieke problemen. Bijvoorbeeld een onbetrouwbaar motorblok of een slecht gebouwde cabriokap die altijd lekt.

Mocht dit het geval zijn, dan stellen we je daarvan natuurlijk op de hoogte. We kunnen zelfs op zoek gaan naar een geschikte auto. Aan de hand van jouw budget en eisen, stellen we een top 3 samen van de beste auto’s die online te koop staan. Bij deze zoektocht letten we alvast op de bovenstaande punten, om de kans op een teleurstelling te minimaliseren. Interesse? Lees meer over onze Top 3.

Andere gegevens om te weten wat je koopt

Als je een occasion gaat kopen, zijn er meer waardevolle gegevens dan alleen de NAP-check. Heeft de auto wellicht om een boom heen gezeten? En wat is de auto überhaupt waard? Allemaal gegevens die helpen bij het vinden van de juiste tweedehands auto.

Schadeverleden natrekken

Alle schades die worden gemeld bij de merkdealer of verzekeraar, worden geregistreerd. Daarbij wordt ook vermeld hoe ernstig de schade was. Een keer een paaltje raken is natuurlijk vrij onschuldig. Heeft de auto een frontale aanrijding gehad, dan is het een heel ander verhaal.
Dankzij één van onze partners kan je deze gegevens over de auto die je op het oog hebt opvragen. Worden álle schades hierin weergegeven? Nee. Helaas niet. Men is er uiteraard vrij in om schade door een universele garage te laten repareren en dit uit eigen zak te betalen.
Gelukkig nemen onze coaches altijd een lakdiktemeter mee naar de aankoopkeuring. Op deze manier ontdekken wij ook niet-geregistreerde schades! 

Natuurlijk bestaat 100% zekerheid niet. Je kunt er echter wel alles aan doen om de kans op een miskoop te minimaliseren. Het natrekken van het schadeverleden is één van die manieren. Lees meer over het natrekken van schade.

Dagwaarde berekenen

Dagwaarde wordt ook weleens vervangingswaarde genoemd. Vaak wordt gedacht dat de dagwaarde de prijs is waarvoor iemand zijn of haar auto kan (ver)kopen. Dat is echter niet helemaal het geval. Bij de berekening van de dagwaarde wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met het schadeverleden, kilometerstand, staat van de auto en het aantal eigenaren.

Een compleet uitgeleefde auto heeft daardoor dezelfde dagwaarde als een vergelijkbare auto in uitstekende staat. De dagwaarde wordt door verzekeraars gebruikt om de hoogte van de premie te bepalen. De waarde-indicatie volgens onze partner is echter stukken concreter.

Er wordt namelijk wél rekening gehouden met de bovengenoemde punten. Dit houdt in dat een auto met een onlogische kilometerstand, automatisch een lagere waarde krijgt. Maar ook wanneer de auto bijvoorbeeld al 5 eigenaren heeft gehad in 3 jaar. Het zijn allemaal punten die meespelen in de betrouwbaarheid van de auto. Hoe lager de betrouwbaarheid, hoe lager de waarde. Lees meer over het berekenen van de waarde.