Chassisnummer

Elke auto die uit de fabriek komt rollen, krijgt een uniek nummer mee. Dit nummer wordt het chassisnummer genoemd. Ook wel bekend als:

– VIN-nummer (Vehicle Identification Number)
– Voertuigidentificatienummer
– Framenummer

Het chassisnummer bestaat uit 17 tekens en wordt over de hele wereld gebruikt. Je zal dus nooit twee auto’s vinden met hetzelfde chassisnummer.

<strong>Waar wordt het chassisnummer voor gebruikt?</strong>
Fabrikanten gebruiken het chassisnummer voor meerdere dingen. Bijvoorbeeld voor terugroepacties. Wanneer een fabrikant een productiefout ontdekt, wordt dit gemeld aan de RDW.

Die zorgt er dan voor dat alle eigenaren van een auto met productiefout, op de hoogte worden gesteld. Op basis van chassisnummers wordt bepaald welke auto’s wel en niet in aanmerking komen voor de terugroepactie.

Maar het chassisnummer wordt ook voor heel iets anders gebruikt. Bijvoorbeeld bij gestolen auto’s. Nummerplaten zijn natuurlijk gemakkelijk te verwijderen. Maar met een chassisnummer is dat wel even anders.

En door dat chassisnummer is de gestolen auto altijd te identificeren. Er wordt dan ook veel tijd en moeite gestoken in het verbergen van het chassisnummer. Bijvoorbeeld door het weg te slijpen of in zijn geheel uit de auto te slijpen.

<strong>Chassisnummer om schadeverleden te achterhalen</strong>
Goed, je weet nu wat een chassisnummer is. Maar wat heb je eraan als je op zoek bent naar een tweedehands auto?
Aan de hand van een kentekencheck, krijg je al waardevolle informatie over een auto. Echter, het kenteken kan veranderen. Bijvoorbeeld wanneer de auto geïmporteerd wordt.

Doe je een kentekencheck voor een geïmporteerde auto, dan vind je alleen informatie over de tijd dat de auto in Nederland is.

Een chassisnummer verandert gelukkig nooit. Daardoor is het mogelijk om het schadeverleden en de tellerstand te controleren van een importauto. Een must als je een miskoop wil voorkomen.