(rest)bpm

Bpm staat voor Belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen. Dit is een belasting op auto’s, motoren en bestelauto’s.

Bpm bij nieuwe auto’s
Bij nieuwe auto’s zit de bpm altijd al verrekend in de catalogusprijs. De hoogte van de bpm wordt berekend aan de hand van de CO2 uitstoot van de auto.

Hoe hoger deze uitstoot, hoe hoger de bpm. Dit kan dus flink oplopen. Dat wordt vooral duidelijk als je de prijzen van auto’s vergelijkt met de prijzen in Duitsland of België.

Daar hebben ze namelijk geen bpm. Laten we even naar een extreem voorbeeld kijken. Een Ferrari F12berlinetta kost in Nederland € 358.982,-. In België betaal je voor dezelfde auto € 277.067,-.

Bpm bij import-auto’s
En dan komen we aan bij de belangrijkste reden waarom zoveel mensen hun auto laten importeren. Op een tweedehands auto hoef je namelijk nog maar een deel van de oorspronkelijke bpm te betalen.

Rest-bpm
Deze bpm wordt ook wel rest-bpm genoemd. Er zijn verschillende manieren om de hoogte van de rest-bpm te berekenen. Je mag zelf de meest gunstige berekening kiezen.

Dit wordt vooral gebruikt door malafide handelaren die schadeauto’s verkopen als 100% goede auto’s.