Wat Mr. Frank Visser je leert over garantie op een tweedehands auto

Robert van Heerde op Garantie

Mr Frank Visser leert ons iets over garantie op een tweedehands auto

Heb je afgelopen maandag Mr. Frank Visser doet uitspraak gezien? Een typisch verhaal waar wij regelmatig mee te maken krijgen hier bij Mijn Autocoach. Mr. Frank Visser laat 2 belangrijke dingen zien tijdens de uitspraak. Maar eerst even het verhaal (in het kort).

Het verhaal

Mevrouw Mora heeft een nieuwe auto nodig en koopt een tweedehands Peugeot bij autohandel Treur. Ze hoopt hier jaren plezier van te hebben maar dat lukt niet helemaal.

De airco werkt niet naar behoren. Hij wordt of warm, of koud. Geen middenweg. Dit is al vanaf het begin. Dan gaat er in het eerste jaar ook nog een sensor kapot, de automaatbak moet gerepareerd worden en de auto trilt boven de 100 km/h.

Resultaat: 5.000 euro schade. En als het aan mevrouw Mora ligt, moet dat allemaal vergoed worden door autohandel Treur.

 

De uitspraak

En dan de uitspraak van Mr. Frank Visser. Mevrouw Mora wordt deels in haar gelijk gesteld. De kosten om de airco werkend te krijgen, moeten vergoed worden door autohandel Treur. Het probleem was immers al aan de orde op het moment dat de auto gekocht werd (er is sprake van non-conformiteit).

Voor de kosten aan de versnellingsbak en de kapotte sensor kreeg mevrouw Mora echter geen cent vergoed. Deze gebreken zijn namelijk pas achteraf ontstaan na 40.000 kilometer gereden te hebben. Dat valt autohandel Treur niet aan te rekenen.

 

Bekijk de aflevering
 

 

Er wordt een proefrit gemaakt om de klachten van mevrouw Mora te onderzoeken

 

Wat je hiervan kunt leren  

Deze uitspraak maakt twee punten heel duidelijk. Laten we ze even doornemen.

 

1. Ook zonder garantie heb je garantie

Mevrouw Mora had enkel een garantieverzekering op de motor en versnellingsbak. Toch moet autohandel Treur opdraaien voor de reparatiekosten van de airco. 

Als je iets verkoopt, moet je namelijk een degelijk product afleveren. Je hebt recht op een goed product. Dit werkt bij alle producten zo. Niet alleen bij auto’s.

 

2. Onderdelen slijten

Ja, logisch natuurlijk. Maar veel mensen hebben simpelweg verkeerde verwachtingen van een auto. Ze denken dat ze jarenlang met een auto moeten kunnen rijden, zonder dat er iets kapot gaat. 

Echter, een auto bestaat uit duizenden onderdelen. Het overgrote deel hiervan is onderhevig aan slijtage. Het is natuurlijk vervelend als je een dure reparatie voor je kiezen krijgt. Maar dat is het risico van autorijden.

 

Risico’s kun je minimaliseren

En daar komt het uiteindelijk op neer. De kans op problemen verkleinen. Hoe doe je dat dan? Bijvoorbeeld door te zoeken naar veel voorkomende problemen van de auto die je op het oog hebt.
 

 

Tijdens de aankoopkeuring wordt de auto op de brug geïnspecteerd

Er wordt weleens gezegd dat slechte auto’s niet meer gemaakt worden. Echter, dat is nu. Daar heb je niet zoveel aan als je een auto koopt van 10-15 jaar oud. 

En ook nu heb je nog steeds slechte auto’s. Het gaat dan echter om een bepaald motorblok, een specifieke automaat of het cabriodak van een specifiek model.

 

Met onze gratis kentekencheck adviseren wij je ook over dit soort punten. Laat de auto onafhankelijk keuren om de huidige technische staat in kaart te brengen. Zo weet je wat je (niet) koopt!
 

Lees meer interessante blogs

Deel artikel

Meer blogs in de categorie Garantie

Onderzoeksplicht - Wat is het en hoe voldoe je eraan?

Bij de aanschaf van een tweedehands auto, heb je als consument een onderzoeksplicht. Tenminste, als je aanspraak wilt maken op de wettelijke garantie.

Robert van Heerde op Garantie Lakdiktemeter WOK-melding

Heb je wettelijke garantie op een tweedehands auto?

Het zal je maar gebeuren; heb je net een tweedehands auto gekocht, moet hij alweer naar de garage. Het is niet mis volgens de monteur. “Reken op 1500 euro aan reparatiekosten”. Wat nu? Op het koopcontract stond “Gekocht zoals gezien”. Heb je nu pech gehad? Niet altijd!

Robert van Heerde op Garantie