Single&Stijl - How to: Een auto kopen

Achter de schermen

In het kader van ons januari thema, Single & Mannenzaken: Je bent single en op zoek naar een nieuwe auto. Spannend, stoer, leuk, maar ook verdomd lastig waar te beginnen!

Zo’n klus waar je wel wat hulp bij kunt gebruiken, lees: waar een portie mannelijk brains gewenst is. En het is beslist niet onverstandig om bij een aankoop als deze hulp in te schakelen van familie, vrienden of iemand van buitenaf, want gelukkig zijn die inmiddels ook beschikbaar. Zo spraken wij met Ernst Zijlstra, beter bekend als ‘Mijn Autocoach’ en fulltime ‘helper’ bij het aankopen van auto’s. Hij gaf ons een aantal handige tips waar je op moet letten.


Don’t worry, je bent niet de enige. Ruim driekwart van de Nederlandse vrouwen roept hulp in bij de aankoop van een auto. In 93 procent van deze gevallen is die helper een man. Dit blijkt uit onderzoek dat onna-onna, aanbieder van verzekeringen voor vrouwen heeft uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat de helper meestal iemand uit de familie- of vriendenkring is, zoals de vader, de partner, de broer of een vriend. En, ja: Mannen kopen hun auto voornamelijk zonder hulp. Bijna zestig procent van de mannen koopt zijn auto alleen.

Maar eerst…

Maar voordat je op zoek gaat naar zo’n helper met goede technische blik, is het volgens Ernst goed voor jezelf al een paar dingen helder te hebben. Of je voor nieuw of occasion (gebruikte /tweedehands auto) gaat bijvoorbeeld. Bedenk ook goed waarvoor je de auto wilt gebruiken én welk model en type daar het beste bij past. En daarnaast zeker ook het budget dat je beschikbaar hebt. En houd dan ook rekening met de maandelijkse lasten wanneer de auto in je bezit hebt. Breng die goed in beeld, zodat je weet wat een auto je maandelijks kost (dat kan best tegenvallen). Volgens Ernst is het bovendien niet verkeerd om maandelijks een x bedrag aan de kant te leggen voor onvoorziene (onderhouds)kosten.
 

Tips bij aankoop

Als je eenmaal zover bent en overgaat tot het uitzoeken en aankopen. Neem dan de volgende tips mee:

Doe voldoende research. Tegenwoordig hoef je een auto niet meer per se via een merkdealer te kopen. Je kunt ook bij andere autobedrijven shoppen, en zelfs op internet zoeken naar de hoogste korting. Uiteraard is het zo dat de merkdealer qua service en leveringsvoorwaarden voldoet aan de normen die de autofabrikant van dat merk aan de dealers stelt. Probeer altijd te onderhandelen. Ook bij aanschaf van een nieuwe auto, en zeker als je geen auto inruilt, is het de moeite waard korting te bedingen. Of vraag extra accessoires voor een zacht prijsje. Ook de afleveringskosten (kosten rijklaar maken) zijn onderhandelbaar.

Doe het op tijd, want nadat de koop gesloten is, kun je niet meer onderhandelen. Maak een uitgebreide proefrit over verschillende soorten wegen (stad, buitenweg, snelweg) om een goede indruk van de auto te krijgen. Let op de instap, de bediening, de besturing, de (been)ruimte, de zit, de vering, het geluid en het zicht. Leg de koop schriftelijk vast. Vermeld alle afspraken met de verkoper, zoals de koopprijs, de leveringstermijn, de kleur en het model en type van de auto die je hebt gekocht, evenals de mee te leveren accessoires. Als je een auto koopt via internet kan het zijn dat je bedenktijd hebt, hiervoor geldt speciale wetgeving (‘koop of afstand’).

Vrouwvriendelijk verzekeren

Uiteraard is een goede verzekering een belangrijk onderdeel bij de aankoop van je auto en iets waarvoor je zeker ook nog even goed voor op onderzoek uit moet. Handig om te weten, is wellicht dat er speciale autoverzekeringen bestaan. Verzekeraar onna onna biedt bijvoorbeeld een autoverzekering, speciaal afgestemd op de specifieke wensen en behoeften van vrouwen. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen minder ongelukken maken dan mannen. Daarom rekenen zij een aangepaste premie voor vrouwen.

Veranderingen in 2014

Tot slot wijst Ernst op een aantal veranderingen die met ingang van 1 januari zijn ingetreden op autogebied, dat zijn o.a. de volgende:

Auto rijden wordt er niet goedkoper op. De prijzen voor diesel en LPG zijn omhoog gegaan. Dat geldt ook voor verkeersboetes. Gemiddeld zijn de boetes met 2,8 procent gestegen. Door rood rijden kostte in 2013 € 220,- , maar dat wordt in 2014 een tientje duurder. Dat geldt ook voor niet-handsfree bellen wat ook € 230,- gaat kosten.


Het papieren kentekenbewijs wordt vervangen door een kentekencard in creditcard formaat. De nieuwe kaart vervangt het tweedelige papieren kentekenbewijs. Op de kentekencard met chip staan de gegevens van zowel het voertuig als de kentekenhouder. Er komt een maximumtarief voor rijbewijzen. Een standaardaanvraag van een rijbewijs mag dan niet meer dan € 38,48 kosten. Het gemiddelde tarief voor een rijbewijs in Nederland lag enkele jaren terug op €42,31.

Deel artikel

Meer blogs in de categorie Achter de schermen

Op bijna alle auto's garantie via Mijn Autocoach

Heb je een tweedehands auto aangeschaft met de hulp van Mijn Autocoach? Ze sluiten gemakkelijk en snel een aanvullende garantieverzekering voor je af. Daarvoor is Mijn Autocoach een samenwerking aangegaan met Autotrust.

Robert van Heerde op Achter de schermen

Aftersales - Mijn Autocoach verhuurt autocoaches

De 29-jarige ondernemer Ernst Zijlstra uit Groningen is onlangs gestart met een lokale pilot voor zijn nieuwe initiatief Mijn Autocoach. Het bedrijf verhuurt autocoaches aan consumenten, die helpen bij de aanschaf van een tweedehands auto. Begin januari 2012 moet het bedrijf landelijk gaan opereren en een jaaromzet gaan halen van 500.000 euro.

Achter de schermen

Driekwart autorijders koopt geen andere auto in 2013

2013. De verkoop van nieuwe auto’s is enorm gedaald in 2012. Allsecur autoverzekeringen wilde hier meer over weten en hield een korte enquête onder 500 automobilisten. 75% van de Nederlandse automobilisten blijft voorlopig doorrijden in dezelfde auto. 18% is in 2013 wel van plan een andere auto aan te schaffen, 8% twijfelt nog. Als Nederlanders een nieuwe auto kopen, dan willen zij ook waar voor hun geld: 42% van de ondervraagden koopt liever niet via een particulier en klopt aan bij de autohandelaar.

Achter de schermen

SanomaVentures investeert in Mijn Autocoach

2013. SanomaVentures investeert in Mijn Autocoach: een adviesdienst voor consumenten die helpt bij het aankopen van een (tweedehands) auto. De experts van Mijn Autocoach helpen met het selecteren van een geschikte occasion en gaan mee met de consument voor een technische controle en hulp bij het onderhandelen over een goede prijs.

Achter de schermen

Mijn Autocoach in Viva

Een auto kopen is best spannend. Het is natuurlijk niet zomaar een aankoop die je even tussen neus en lippen doet. Er zijn veel dingen waar je op moet letten, en dan is een béétje verstand van zaken best gewenst. Natuurlijk kun je je vriend, je vader of je technische buurman meenemen naar de garage – maar laten we eerlijk zijn, die weten ook niet álles. Of misschien heb je geen autokenners in je omgeving en kun je wel wat hulp gebruiken.

Achter de schermen

Mijn Autocoach in Dagblad van het Noorden

Wie geen handige buurman of oom heeft, maar toch steun wil bij de aanschaf van een tweedehands auto, kan sinds kort de hulp inroepen van Mijn Auto Coach. Een initiatief van Ernst Zijlstra uit Groningen en zijn broer Joost. Ze assisteren tegen betaling bij het uitzoeken, beoordelen, onderhandelen en kopen.

Achter de schermen

Allsecur werkt samen met Mijn Autocoach

Allsecur werkt samen met Mijn Autocoach. Mijn Autocoach is een onafhankelijke expert die je helpt met het vinden, zoeken naar en kopen van een auto. 

Achter de schermen

Wat marketeers van ondernemers kunnen leren: rapid prototyping

Rapid prototyping is een verzamelbegrip voor het snel vervaardigen van fysieke prototypes (wikipedia). Het idee is om een fysieke versie van een produktidee te maken, zodat er vervolgens op basis van tests verbeteringen gemaakt kunnen worden. Mijn pleidooi is dat marketeers vaker ‘prototypes’ van hun nieuwe producten of diensten zouden moeten maken of zo te ervaren hoe het ‘in het echte leven’ werkt.

Achter de schermen