Profieldieptes: wettelijk minimum per band én advies

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud APK

Tijdens de aankoopkeuring wordt de profieldiepte van de banden gemeten

Zowel voor winterbanden, zomerbanden als voor all-season banden geldt een wettelijk minimum van 1,6 mm profiel. Maar is het wel veilig om met 1,6 mm rond te rijden?

Hebben je banden minder dan 1,6 mm profiel, dan komt de auto niet door de APK heen. Maar let op; het gaat om een wettelijk minimum. Het is niet aan te raden om met een profieldiepte van 1,6 mm te rijden.

 

Geadviseerde minimum profieldiepte zomerbanden

Minder profiel op je banden, betekent ook minder veiligheid. De groeven in je banden zijn voornamelijk bedoeld om water af te voeren. 


Met minder profiel kan er dus ook minder water afgevoerd worden. Het resultaat is dat je veel sneller last hebt van aquaplaning. Bij aquaplaning drijft je band als het ware op het water.

 

Daardoor heb je even geen grip meer. De band maakt immers geen contact met het wegdek. Je auto wordt tijdelijk onbestuurbaar, wat natuurlijk voor gevaarlijke situaties leidt.

 

Geadviseerde minimum profieldiepte winterbanden

Zoals ik al aangaf, geldt ook voor winterbanden een minimale profieldiepte van 1,6 mm. Voor winterbanden geldt echter een ander advies.


Onder de 4 mm profiel, verliezen winterbanden hun specifieke eigenschappen. Ze werken dan eigenlijk als gewone zomerbanden. Het advies is dan ook om winterbanden onder de 4 mm te vervangen.


Bij kou wordt rubber harder, waardoor de grip op het wegdek afneemt. Winterbanden hebben een rubber met een zachtere samenstelling. 


Daardoor hebben winterbanden bij lage temperaturen, meer grip dan zomerbanden. Dit is ook de reden waarom je bij temperaturen onder de 7 graden beter op winterbanden kunt rijden.


Winterbanden zijn dus niet alleen voor in de sneeuw. 

 

Winterbanden met minder dan 4 mm profiel verliezen hun toegevoegde waarde
 

Het nut van all-season of all-weather banden

Als je geen banden wilt wisselen, dan kun je natuurlijk kiezen voor all-season banden. Maar er zitten wel wat voor- en nadelen aan.

 

Zo blinken all-season banden nergens echt in uit. Anders zouden zomer- en winterbanden ook een beetje overbodig zijn natuurlijk.

 

Een voordeel is dat all-season banden beter presteren op een nat wegdek dan zomerbanden. Maar aan de andere kant presteren winterbanden beter bij lage temperaturen, en presteren zomerbanden beter op een droog wegdek.


Daar komt nog bij dat all-season banden sneller slijten dan zomerbanden. Het is dus vooral een kwestie van gemak om voor all-season banden te kiezen.


Ook voor deze banden geldt een minimale profieldiepte van 1,6 mm. 

 

Zelf de profieldiepte van je banden opmeten

Het makkelijkste is natuurlijk om een profieldieptemeter te gebruiken. Maar er zijn ook andere manieren. Zo kun je bijvoorbeeld een 1 euromunt gebruiken

 

De rand van deze munt is 3 mm breed. Steek de munt in een groef. Komt de rand niet boven de groef uit? Dan heb je dus nog ruim 3 mm profiel.

 

Vergeet niet om het profiel te meten op de plek waar deze het kleinste is. Dat doen ze namelijk ook tijdens een APK-keuring.


Schuin afgesleten banden duiden in de meeste gevallen op een scheef wiel. Het wiel moet dan uitgelijnd worden. Een veel voorkomende oorzaak is het raken van een stoeprand.

 

Advies nodig?

Heb je advies nodig over banden, of waar je ze het beste kunt kopen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je gratis en vrijblijvend. Bel 085-7730225.

 

Deel artikel

Meer blogs in de categorie Kosten & onderhoud

Autokosten deel 2: Distributieriem, beurt & APK € 998,22

Na een jaar er 30.000 kilometer, was het tijd voor wat onderhoud. De distributieriem was aan vervanging toe. Tevens was de auto toe aan een kleine beurt en een nieuwe APK.

Ik had mij eerder al eens verdiept in de kosten voor een nieuwe distributieriem en waterpomp. Ik moet eerlijk zeggen dat deze kosten mij flink tegen vielen.

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud APK

Autokosten deel 1: Radio & claxon € 270,-

In maart 2016 kocht ik mijn eerste auto; een Renault Twingo 1.5 dCi. Waarom ik voor deze auto heb gekozen, lees je in het artikel 8 tips voor het kopen van je eerste auto + mijn eigen ervaring.

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud APK

8 onmisbare punten die niet onder de APK eisen vallen (wel bij een aankoopkeuring)

Wanneer je op zoek bent naar een tweedehands auto, wil je niet verrast worden door reparatiekosten na aanschaf. Je wilt een technisch goede auto kopen.

Eentje waar je zo lang mogelijk zonder problemen mee vooruit kunt. Het is dus van belang dat de technische staat van de auto in orde is. Maar hoe weet je dat?

Wij spreken regelmatig klanten aan de telefoon die menen dat de auto in orde is, omdat de volgende zin in de advertentie staat:

"Nieuwe APK bij aflevering"

Helaas is dit een misverstand.

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud APK Lakdiktemeter NAP RDW Tellerrapport

Autocoach Ruud en zijn oldtimer-project (fotoreportage)

Onze autocoach Ruud is gek op auto’s en motoren. Naast zijn werk bij Mijn Autocoach, heeft hij zijn eigen oldtimer-project.

Een Corvette C3 uit 1974. Hij heeft hem eigenhandig gerestaureerd van een wrak naar een echte boulevard cruiser. Hieronder zie je een fotoreportage van de Corvette.

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud