Zo zit het met garantie op je geïmporteerde auto

Robert van Heerde op Import

4 opties voor garantie op een geïmporteerde auto

Laat je je nieuwe auto uit Duitsland komen? Dan wil je ook in Nederland verzekerd zijn tegen onverwachte hoge kosten. Er zijn 4 manieren om garantie af te sluiten voor je importauto. In dit artikel lees je precies wanneer je van welke vorm gebruik kan maken.

1. Europese fabrieksgarantie op jonge auto’s

De garantie die op nieuwe auto’s wordt gegeven, is in heel Europa geldig. Dus importeer je een auto van (bijvoorbeeld) een jaar oud met 3 jaar fabrieksgarantie? Dan heb je dus nog 2 jaar fabrieksgarantie.


Let op: bij Mercedes is de fabrieksgarantie slechts 2 jaar. 


Aangezien het om een Europese garantie gaat, kun je met je auto gewoon naar de Nederlandse dealer.
 

2. Merkgarantie op occasions

De meeste merken hebben een eigen garantieplan. Zo heb je Volkswagen Das Welt, Mercedes Junge Sterne, Porsche Approved en BMW EUROPlus.


Hiermee heb je garantie in heel Europa. Je kunt dus met je geïmporteerde auto gewoon naar de Nederlandse merkdealer.

 

Op deze Mercedes zit de bekende Junge Sterne garantie


BMW EUROPlus

BMW krijgt in Nederland echter nogal wat kritiek te verduren. Je denkt misschien dat je gewoon met je importauto naar de dealer kunt rijden, en dat zij het voor je afhandelen.


Zo gaat het helaas niet in zijn werk. Jij als klant moet iets meer moeite doen:

 

  1. Ga naar de Nederlandse dealer en vraag een offerte op voor de reparaties
  2. Stuur de offerte op naar de Duitse BMW dealer ter controle
  3. Je ontvangt van BMW Duitsland een goedkeuring
  4. Je laat de reparaties uitvoeren door de Nederlandse dealer
  5. Je betaalt zelf de reparaties
  6. Je declareert de factuur bij BMW Duitsland
  7. Het geld wordt op je rekening gestort

 

 

Dit blijkt niet altijd helemaal soepel te verlopen. Bij bijvoorbeeld Mercedes hebben ze het dan toch beter voor elkaar. Je rijdt gewoon naar de dealer, laat de reparaties uitvoeren, en Mercedes Nederland handelt het af met de Duitse dealer.


Voordeel
De garantie is bij elke merkdealer in Europa geldig. Dus ook in Nederland.


Nadeel
Je kunt niet naar je eigen (vertrouwde) garage.

 

3. Wettelijke garantie van 1 jaar op je importauto

Duitse autoverkopers zijn wettelijk verplicht om je een jaar garantie te geven op de occasion. Dit is enigszins vergelijkbaar met het non-conformiteitsbeginsel in Nederland.
 

 

Een ernstig mankement. Is hier sprake van wettelijke garantie?



Op deze manier willen ze louche autohandelaren aanpakken die onbetrouwbare auto’s verkopen.


Bewijslast
Het eerste half jaar ligt de bewijslast bij de verkoper. Als hij het niet eens is met de reparatie, moet hij bewijzen dat het mankement niet aanwezig was tijdens de verkoop.


In het tweede half jaar, is het aan jou om aan te tonen dat het mankement al aanwezig was toen je de auto kocht. Blijken er toch mankementen aan de auto te zitten?

Dan mag je de auto gewoon in Nederland laten repareren. De Duitse autoverkoper zou de kosten voor de reparatie dan aan je terug moeten betalen.


Dat zou hij moeten doen…. Je kunt het al wel raden. Dat wordt een heel getouwtrek. Je kunt natuurlijk naar de rechter stappen en waarschijnlijk krijg je uiteindelijk wel gelijk.


Maar bedenk je even hoeveel tijd en energie het je kost om dat voor elkaar te krijgen. Dat kun je beter voorkomen natuurlijk.
 

Gekauft wie gesehen

We zien dit ook op Nederlandse koopcontracten terugkomen. “Gekocht zoals gezien”. Daarmee denken autohandelaren onder hun wettelijke garantie uit te komen.

 

Helaas voor hen zit er altijd wettelijke garantie op een tweedehands auto. Ongeacht wat er in het koopcontract staat.

 

En zo werken handelaren in Duitsland ook. Er staat dan een zin in het contract zoals gekauft wie gesehen of ohne Garantie erworben.
 

 

Een koopcontract waarop staat dat de auto gekocht wordt zoals gezien.



Laat dergelijke zinnen voor de zekerheid uit het contract halen. Dat voorkomt weer een discussie bij een geschil.


Voordeel
De Duitse verkoper moet de reparatiekosten vergoeden...


Nadeel
… dat is de theorie. In de praktijk gaat het vaak niet zo gemakkelijk.
 

4. Extra garantie afnemen

En dan hebben we nog één optie over. Zelf extra garantie afsluiten via een partij zoals Autotrust. Dan ben je ook gedekt tegen onverwachte kosten. 

 

De garantie is geldig bij je eigen garage en er hoeft geen discussie te ontstaan over de aansprakelijkheid.
 

 

Garantie op  je importauto met Autotrust
 


Voordeel
Je kunt terecht bij je eigen (vertrouwde) garage en er is geen discussie nodig tussen jou en de verkoper van je auto.


Nadeel
De garantie gaat pas in na 90 dagen. Alles wat in die tijd kapot gaat, wordt dus niet gedekt. Dit kun je voorkomen door vooraf een autokeuring uit te laten voeren.


De garantie gaat dan meteen in. Houd er rekening mee dat een aankoopkeuring vooraf, verplicht is bij een importauto. Gelukkig is de keuring een vast onderdeel van ons import totaalpakket.
 

Wil je meer weten over ons import totaalpakket of over de garantietarieven voor jouw auto? Vraag vrijblijvend meer informatie aan.


Informatie aanvragen 

Deel artikel

Meer blogs in de categorie Import

Case: Ford Focus geïmporteerd vanuit Duitsland

Hoe gaat het keuren en invoeren van een auto in het buitenland nu eigenlijk in zijn werk? Ik krijg deze vraag regelmatig en daarom heb ik onderstaande case samengesteld.

Nick Huiskes op Import Bpm

Zo koop je zonder zorgen een importauto uit Duitsland

We krijgen ze dagelijks aan de telefoon. Mensen die een auto op het oog hebben, en ons ernaar willen laten kijken. Wij kijken dan direct even mee. Voor niets! Regelmatig blijkt daaruit dat het om een importauto gaat. “O nee, dat is natuurlijk foute boel!”. Lang niet altijd, weten we uit ervaring.

Robert van Heerde op Import Bpm