Case: Ford Focus geïmporteerd vanuit Duitsland

Nick Huiskes op Import Bpm

Deze Ford Focus hebben wij succesvol geïmporteerd uit Duitsland

Hoe gaat het keuren en invoeren van een auto in het buitenland nu eigenlijk in zijn werk? Ik krijg deze vraag regelmatig en daarom heb ik onderstaande case samengesteld.

Nieuw bij Mijn Autocoach: Een auto laten importeren uit Duitsland (of Belgie)!

 

Van een klant kreeg ik onlangs de vraag om een recente Ford Focus Wagon te zoeken welke rijkelijk voorzien was van opties en een zuinige dieselmotor. 


Deze auto’s zijn in Nederland veel verkocht als leaseauto, maar wat minder in het buitenland. Ik wist dat de juiste auto ook geleverd was in Duitsland en ben daar ook naar opzoek gegaan. 

 

De wensen van de klant

De klant had de volgende wensen opgegeven voor de auto:
 


Auto’s in het buitenland zijn er grofweg in twee smaken: uitgerust met alle opties of uitgerust met vrijwel geen opties. Dat was dus best een uitdaging. De meeste auto’s bleken namelijk te zijn voorzien van een manuele airco en niet meer dan de hoog noodzakelijke opties. Niet wat we zochten dus. 

 

Wie zoekt zal vinden!

Na lang zoeken heb ik dan toch de juiste auto gevonden in Duisburg (DE). Net over de grens. Het was een witte Focus Wagon uit 07/2013 met 102.158 km op de klok. Vol met opties én scherp geprijsd. Deze Focus stond bij een merkonafhankelijk autobedrijf en was een zogenaamde “leasingrückläufer”. Een ex-leaseauto dus. 

 

Lees ook: Of het verstandig is om een ex-leaseauto te kopen

 


Het grote voordeel van deze auto’s is dat het onderhoud vaak correct is uitgevoerd bij merkdealers. Het is voor ons ook erg belangrijk dat de onderhoudshistorie volledig bekend is. Ook al is in Duitsland het manipuleren van de kilometerstand bij wet verboden, het gebeurt helaas nog steeds!

 

Het voorwerk

Bij het eerste telefonisch contact met de verkoper heb ik een aantal belangrijke gegevens opgevraagd waarmee we de kilometerstand en het onderhoud konden nagaan. Vervolgens heb ik alle garagebedrijven gebeld waar de auto in onderhoud was geweest. 

 

Toen bleek dat alles klopte, heb ik de verkoper weer gebeld om een afspraak te maken. Deze afspraak was snel gemaakt en vervolgens kon ik de keuring gaan voorbereiden. Eerst werden de specifieke problemen van het merk en model in kaart gebracht en opgenomen als extra aandachtspunten voor tijdens de proefrit en keuring. 

 

Tevens vraag ik op basis van het chassisnummer ook altijd een wagenkaart op. Daar is precies op te zien welke opties af fabriek geleverd zijn. Hier baseert de douane ook de bpm op. Met deze wagenkaart is het ook mogelijk om de inhoud van de advertentie te controleren.

 

De proefrit en aankoopkeuring

Na al het voorwerk kon het echte werk beginnen. Op weg naar Duisberg via de Duitse Autobahn! Allereerst maakten we een praatje met de verkoper over het verleden van de auto.

 

Het is ook het moment om de voorraad van de verkoper in te schatten op kwaliteit. Het is dan eenvoudig in te schatten of de verkoper kwalitatief hoogwaardige auto’s inkoopt, of de afgereden inruilers van collega-autobedrijven opkoopt. 
 

 

Tijdens de aankoopkeuring wordt de importauto op de brug geïnspecteerd


 

In dit geval stond het hele terrein vol met zeer nette ex-leaseauto’s (voornamelijk Ford en Opel). In diezelfde tijd konden we ook direct even om de auto heen lopen om een goede eerste indruk te krijgen van de carrosserie en het interieur. De carrosserie bleek smetteloos. Evenals het interieur.

 

Na een uitgebreide proefrit bleek de auto geen mankementen te bevatten. Belangrijke punten waarop getest wordt zijn remmen, onderstel, aandrijving, wisselbak, motor en koppeling. 

 

Ook hebben we over verschillende typen wegdek gereden om zo rammels en andere onvolkomenheden te ontdekken die je op snaar strak asfalt niet hoort.

 

Na de proefrit kon ik in de werkplaats van het autobedrijf de auto op de brug inspecteren. Het is dan ook altijd fijn als de verkoper graag meehelpt met de demontage van de diverse beschermingsplaten onder de auto. 

 

Zo weet je dat hij in ieder geval niets te verbergen heeft of er in elk geval geen moeite voor doet om iets te verbergen. De auto is vervolgens nagekeken op in totaal 63 verschillende punten! 

 

De technische keuring verliep voorspoedig en er kwamen geen gebreken naar boven. Leuk detail was wel dat de originele banden er nog op zaten met allemaal 4mm profiel. Dit zegt iets over de rijstijl van de vorige berijder.

 

Lees ook: Zo koop je zonder zorgen een importauto uit Duitsland 

 

Onderhandelingen en papieren

Na de proefrit en de keuring volgden de onderhandelingen. De verkoper wilde niet veel omlaag met de prijs. Wél kregen we een set winterbanden op stalen velgen ter waarde van € 475,-. De koop was dus snel gesloten mits de autopapieren en het COC-document in orde waren.

 

Dit was allemaal dik in orde. De auto werd op de autotransporter gezet en hebben hem direct naar onze opslag in Nederland gebracht.
 

 

De geïmporteerde auto wordt gekeurd bij de RDW

 

Invoeren en rest-bpm

De volgende dag konden we de auto laten inschrijven in het kentekenregister bij de RDW. Om de auto definitief op kenteken te zetten, moest er nog een rest-bpm worden afgedragen. Deze rest-bpm kan op verschillende manieren worden berekend. 

 

Van de Belastingdienst mag je de meest gunstige manier gebruiken voor de berekening. Door hier slim mee om te gaan, hebben we nog een besparing van 20% gerealiseerd op de te betalen rest-bpm. Overigens was de rest-bpm voor deze auto slechts €300,- omdat de auto een lage CO2-uitstoot heeft.

 

De kosten  
Merk & model Ford Focus 
Type: 1.6 TDCi
Bouwjaar: Juli 2013
Kilometerstand 102,158 KM
   
Gekocht voor: € 8,990,- 
Begeleiding: € 999,-
Rest BPM: € 300,-
   
Totale kosten: € 10.289,-
   
Vergelijkbare auto NL: € 12.000
   
Totale besparing: € 1,711,-

 

Kenteken, tenaamstelling en aflevering

Nadat de rest-bpm betaald was, duurde het enkele dagen voordat de gegevens van de RDW binnen waren om het kenteken te laten maken. Zodra de auto op kenteken stond, is deze op naam van de klant overgeschreven. 

 

Nu kon de auto afgeleverd worden bij de klant. Na aflevering en uitleg was de klant enthousiast en kon niet wachten om te gaan rijden. Hij had een glimlach van oor tot oor…….net zoals wij!

 

Aftersales

De Ford Focus zat bij aankoop tegen een grote beurt aan. In de tijd tussen de inschrijving en de aflevering zit vaak nog een periode van circa 2 weken. Deze weken hebben wij benut om een grote beurt met APK uit te laten voeren.

 

Zodoende had onze klant geen vertraging in de aflevering en hoefde hij zich geen zorgen te maken over het onderhoud.

 

Meer informatie over de mogelijkheden? Bel ons op 085-7730225.

 

Wij zitten klaar voor al je vragen!

Deel artikel

Meer blogs in de categorie Import

Zo koop je zonder zorgen een importauto uit Duitsland

We krijgen ze dagelijks aan de telefoon. Mensen die een auto op het oog hebben, en ons ernaar willen laten kijken. Wij kijken dan direct even mee. Voor niets! Regelmatig blijkt daaruit dat het om een importauto gaat. “O nee, dat is natuurlijk foute boel!”. Lang niet altijd, weten we uit ervaring.

Robert van Heerde op Import Bpm

Zo zit het met garantie op je geïmporteerde auto

Laat je je nieuwe auto uit Duitsland komen? Dan wil je ook in Nederland verzekerd zijn tegen onverwachte hoge kosten. Er zijn 4 manieren om garantie af te sluiten voor je importauto. In dit artikel lees je precies wanneer je van welke vorm gebruik kan maken.

Robert van Heerde op Import