Kilometerstand & bouwjaar: zo lees je deze gegevens op de juiste manier

Robert van Heerde op Tellerfraude RDW

Hoe belangrijk zijn kilometerstand en bouwjaar bij een tweedehands auto?

De twee belangrijkste factoren voor de prijs van een auto: de kilometerstand en het bouwjaar. Is een lage kilometerstand altijd beter? En wat is belangrijker; de tellerstand of het bouwjaar? Natuurlijk is er geen perfecte tellerstand of bouwjaar te noemen. In dit artikel leer ik je er op de juiste manier naar te kijken.

Lage kilometerstand: auto is als nieuw?

Stel je voor. Je bent op zoek naar een kleine auto (formaat Renault Twingo) voor ongeveer 5.000 euro. Je ziet er één staan uit 2006 met slechts 18.530 kilometer op de teller.
 

 

Een lage kilometerstand is lang niet altijd beter

 

De motor heeft nog maar weinig gelopen, dus die is nog als nieuw…. toch? Grote kans van niet. Een auto is gemaakt om mee te rijden. Niet om stil te staan. Een motor werkt het beste op bedrijfstemperatuur. Dan is de belasting ook op zijn laagst.

Resultaat: Minder slijtage aan de motor.

 

Stilstand is achteruitgang

Maar dat is niet het enige. Kijken we naar bovenstaande afbeelding, dan heeft deze auto 1.853 kilometer per jaar gereden. Dat is nog geen 155 kilometer per maand.

Grote kans dat deze auto alleen is gebruikt voor de wekelijkse boodschappen, of het brengen van de kinderen naar school.

 

Lage kilometerstand? Veel boodschappen gedaan! En misschien een paaltje geraakt?

 

Dat betekent dat niet alleen de motor het zwaar te verduren heeft gehad. Bedenk maar eens hoe een ritje naar de supermarkt eruitziet: 

Instappen (vrouwen: met de hakken langs de dorpel ;)), optrekken, afremmen, opschakelen, terugschakelen, drempel, nog een drempel, oeps paaltje, uitstappen… 

Kortom; laat je niet leiden door een lage kilometerstand. 

 

En hoe zit het dan met het bouwjaar?

Als wij auto’s zoeken voor een klant, selecteren wij eerder een jongere auto met een hogere tellerstand. Dat duidt er namelijk op dat een auto gebruikt is voor langere afstanden, wat dus voor minder slijtage zorgt.

 

Voorbeeld

We hebben de keuze uit twee Renaults Megane met dieselmotor. De één komt uit 2010 met 75.000 kilometer en de ander uit 2013 met 125.000.  

In dit voorbeeld gaat onze voorkeur uit naar de auto uit 2013 met 125.000 kilometer. Een relatief nieuwe auto met aardig wat kilometers. Deze auto is duidelijk gebruikt waarvoor hij gemaakt is. Rijden.

Het enige nadeel hiervan is dat dergelijke auto’s wat steenslag op de voorbumper hebben. Dit kan natuurlijk gemakkelijk verholpen worden.

 

Extra tips om de juiste auto te vinden

Goed, dus de kilometerstand moet niet leidend zijn bij de zoektocht naar een auto. Belangrijker is bijvoorbeeld hoe de auto onderhouden is en of er genoeg mee gereden is.
 

1. Recent vervangen

Kijk ook naar recent vervangen onderdelen. Moet de distributieriem bij 120.000 vervangen worden, zoek er dan één waar de riem recent vervangen is.

Koop je er één met 110.000 kilometer, dan weet je dat je binnenkort rond de 500 euro kwijt bent voor de distributieriem. 

Heeft de auto op tijd zijn beurten gehad? Is de distributieriem bij de juiste tellerstand vervangen?

 

2. Onderhoudshistorie aantoonbaar

Ga na of de onderhoudshistorie compleet is. Dit moet aantoonbaar zijn aan de hand van het onderhoudsboekje. Bij leaseauto’s is de onderhoudshistorie altijd compleet.
 

 

Vraag altijd naar de onderhoudshistorie en kijk het boekje na
 

3. Facturen aanwezig

Zijn onderdelen zoals vliegwiel of koppeling vervangen? Vraag dan naar de facturen. Durf kritisch te zijn en ga niet af op het verhaal van de verkoper. 

 

4. Datum tenaamstelling

Vraag de verkoper hoelang hij of zij de auto in het bezit heeft. Controleer dit door het kenteken in te voeren op RDW.nl (Vervaldata en historie > Datum tenaamstelling).

Klopt het verhaal niet? Dan moet je je afvragen waarom dat zo is…. 

 

5 .Reden van verkoop

Vraag ook altijd waarom hij of zij de auto wegdoet. Als je een vaag antwoord krijgt, weet je al genoeg.

 

Conclusie

Je mag concluderen dat het geen kwaad kan om een auto te kopen met ‘wat meer’ kilometers. Een tellerstand zegt lang niet altijd alles. Vroeger kwamen boven de 100.000 kilometer de hoge rekeningen. Die tijd is al lang voorbij.
 

 

Deze auto heeft een wel erg hoge kilometerstand. Ook voor het bouwjaar.


Onthoud dat een auto gebouwd is om te rijden en niet om stil te staan.  

Stel kritische vragen aan de verkoper en voel je daar niet schuldig over. Je gaat immers een hoop geld uitgeven. Als je twijfelt over de antwoorden die je krijgt, zoek dan verder naar een andere auto.

Er staan genoeg auto’s te koop!

 

Gratis advies

Heb je hulp nodig of twijfel je over een auto? Neem gerust contact met ons op via 085-7730225 of vraag onze gratis kentekencheck aan.

 

Nog meer tips?

Ik denk dat je de volgende blogs ook wel interessant vindt:

 

Onlogische kilometerstand corrigeren
Hoe ik mijn eerste auto kocht + 8 praktische tips

Koop je een auto het beste bij een particulier of bij een autobedrijf?

5 kenmerken van een oplichtersadvertentie

10 tips: zo houd je de kosten van je eerste auto laag

 

Deel artikel

Meer blogs in de categorie Tellerfraude

De logische tellerstand die toch onlogisch bleek....

Het is vaste prik hier op kantoor. Bij elke auto die wij gaan keuren, controleren we onder andere het oordeel van de RDW over de tellerstand. Als er staat Logisch, dan is het goed. Toch?

Niet altijd helaas. Een logische tellerstand kan ook onlogisch zijn. Ik vertel je hoe dat kan en wat je eraan doet.

Robert van Heerde op Tellerfraude NAP RDW Tellerrapport

Onlogische kilometerstand? In 2 stappen corrigeer je deze

Een onlogische tellerstand. Daar zit je niet op de wachten. Al helemaal niet als de kilometerstand helemaal niet is teruggedraaid. In dit artikel vertel ik je hoe je zelf controleert of de tellerstand is teruggedraaid of dat het een foutje gaat. In het laatste geval is het gelukkig mogelijk om het oordeel aan te laten passen. Natuurlijk vertel ik je ook hoe je dit doet.

Robert van Heerde op Tellerfraude NAP RDW Tellerrapport