Autokosten deel 2: Distributieriem, beurt & APK € 998,22

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud APK

Autokosten deel 2: distributieriem vervangen, kleine beurt en nieuwe APK

Na een jaar er 30.000 kilometer, was het tijd voor wat onderhoud. De distributieriem was aan vervanging toe. Tevens was de auto toe aan een kleine beurt en een nieuwe APK.

Ik had mij eerder al eens verdiept in de kosten voor een nieuwe distributieriem en waterpomp. Ik moet eerlijk zeggen dat deze kosten mij flink tegen vielen.

De offertes liepen uiteen van 750 tot 1.100 euro. Een fors bedrag als je het mij vraagt. Ongeveer 200 euro daarvan gaat op aan de onderdelen. De rest is arbeid. Die distributieriem zit goed verstopt.


Tip: vraag dergelijke kosten op voordat je een auto koopt. Dit kun je mee laten wegen in je uiteindelijke beslissing.


Uiteindelijk heb ik bij 6 bedrijven een offerte opgevraagd voor de distributieriem, kleine beurt en APK.

 

Ik kreeg van 4 bedrijven een reactie met de volgende bedragen:

 

  • € 973,29
  • € 1.312,00
  • € 978,39
  • € 893,99

 

3 van de offertes zijn van merkonafhankelijke garages. 1 is van de merkdealer. Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen welk bedrag bij de merkdealer hoort ;). 


Behoorlijk stevige prijzen als je het mij vraagt. Vooral als je je bedenkt dat de Renault Twingo diesel in het teken staat van goedkoop rijden. 


Goed, uiteindelijk heb ik de minst dure garage gekozen voor het onderhoud. Er kwamen verder geen gekke dingen naar voren. 


Het enige wat erbij kwam, waren twee nieuwe voorbanden. Die waren compleet versleten. 


De factuur bedroeg uiteindelijk € 998,22. Hier heb ik de kosten voor de nieuwe claxon van afgetrokken. Die kosten heb ik namelijk al benoemd in het artikel Autokosten deel 1

 

Wanneer moet een distributieriem vervangen worden?

Een distributieriem moet op een vast moment vervangen worden. Meestal is dit na 120.000 kilometer of 6 jaar. Maar net wat als eerste komt. 

 

De distributieriem bij de Renault Twingo diesel hoeft pas bij 150.000 kilometer of 6 jaar. Er zijn zelfs Volvo’s waarbij de riem pas na 180.000 of 240.000 kilometer vervangen hoeft te worden.
 

Kun je niet gewoon wachten tot hij versleten is?

Nee, dat is niet verstandig. Als leek is het vrijwel niet te zien of een riem versleten is of niet. Zelfs voor kenners is dat moeilijk. Als je al slijtageplekken ziet, kan hij elk moment knappen.


En dat is het grootste risico. Als de distributieriem knapt, is de kans groot dat de motor in de soep loopt. Je zal dan een nieuwe motor moeten laten inbouwen. Iets wat duizenden euro’s kost. 


Hoe zit het met een distributieketting?

Het grote voordeel van een ketting, is dat deze niet vervangen hoeft te worden. In theorie tenminste. Er zijn echter bij enkele merken regelmatig problemen met de ketting.


De bekendste is wel de 1.6 THP motor. Deze motor is ontwikkelt door BMW en PSA (Peugeot & Citroën) samen. Het blok is geleverd in verschillende modellen van Peugeot en Citroën, en in de Mini Cooper S. 


Het probleem is dat de ketting oprekt. Soms al na 20.000 kilometer. Daardoor gaat de motor onregelmatig lopen. Op den duur zal de motor intern beschadigd raken en vervangen moeten worden.


Kosten? 4.000 tot 9.000 euro.   

 

Auto op het oog met distributieketting?

Neem dan een van mijn collega’s mee. Hij voert een technische aankoopkeuring voor je uit. Hij controleert ook of de distributieketting opgerekt is of niet. 

 


Gratis advies: 085-7730225 

Deel artikel

Meer blogs in de categorie Kosten & onderhoud

Autokosten deel 1: Radio & claxon € 270,-

In maart 2016 kocht ik mijn eerste auto; een Renault Twingo 1.5 dCi. Waarom ik voor deze auto heb gekozen, lees je in het artikel 8 tips voor het kopen van je eerste auto + mijn eigen ervaring.

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud APK

8 onmisbare punten die niet onder de APK eisen vallen (wel bij een aankoopkeuring)

Wanneer je op zoek bent naar een tweedehands auto, wil je niet verrast worden door reparatiekosten na aanschaf. Je wilt een technisch goede auto kopen.

Eentje waar je zo lang mogelijk zonder problemen mee vooruit kunt. Het is dus van belang dat de technische staat van de auto in orde is. Maar hoe weet je dat?

Wij spreken regelmatig klanten aan de telefoon die menen dat de auto in orde is, omdat de volgende zin in de advertentie staat:

"Nieuwe APK bij aflevering"

Helaas is dit een misverstand.

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud APK Lakdiktemeter NAP RDW Tellerrapport

Autocoach Ruud en zijn oldtimer-project (fotoreportage)

Onze autocoach Ruud is gek op auto’s en motoren. Naast zijn werk bij Mijn Autocoach, heeft hij zijn eigen oldtimer-project.

Een Corvette C3 uit 1974. Hij heeft hem eigenhandig gerestaureerd van een wrak naar een echte boulevard cruiser. Hieronder zie je een fotoreportage van de Corvette.

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud

Profieldieptes: wettelijk minimum per band én advies

Zowel voor winterbanden, zomerbanden als voor all-season banden geldt een wettelijk minimum van 1,6 mm profiel. Maar is het wel veilig om met 1,6 mm rond te rijden?

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud APK