Autokosten deel 1: Radio & claxon € 270,-

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud APK

In Autokosten deel 1 komen de radio en claxon aan de beurt

In maart 2016 kocht ik mijn eerste auto; een Renault Twingo 1.5 dCi. Waarom ik voor deze auto heb gekozen, lees je in het artikel 8 tips voor het kopen van je eerste auto + mijn eigen ervaring.

We zijn nu ruim anderhalf jaar verder. Tijd voor een update! De bedoeling was dat ik goedkoop op en neer naar mijn werk kon rijden. Of dat lukt, is natuurlijk afhankelijk van de kosten voor onderhoud en reparaties. 


In het eerste halfjaar, kreeg ik twee keer te maken met onvoorziene kosten. Zowel de radio als de claxon gingen kapot. 


Tsja…. ik heb nooit eerder iemand horen vertellen over een kapotte radio. Laat staan een claxon! Het is duidelijk: Renault is nog steeds geen ster in elektronica. Daar staat het merk (samen met andere Franse merken) bekend om.

 

Lampje aan, lampje uit

Naast bovenstaande, zijn er namelijk nog wat kleine storingen geweest. Zo begon af en toe het servicelampje te branden/flikkeren, terwijl de auto nog lang niet toe was aan een beurt.

 

Daarna deed de centrale deurvergrendeling het niet goed. De auto ging alleen open en dicht als je de sleutel boven de voorruit hielt (nee, de batterij was niet leeg). 

 

Het gekke aan deze storingen is dat ze na verloop van tijd vanzelf weer verdwijnen. Beide storingen hebben zich niet meer voorgedaan. 


Dat gold echter niet voor de radio en de claxon. Die gingen gewoon van de één op de andere dag kapot en waren niet meer te redden. 


Op naar de dealer om de radio na te laten kijken. Helaas, die is echt kapot. Een nieuwe zou 140 euro kosten. Niet heel gek dacht ik. Maar….. er zit ook stuurbediening op.

 

Nu komt het: om de stuurbediening weer werkend te krijgen, kwam er 450 euro bij……?! Nou, dat had ik er dus echt niet voor over. Uiteindelijk heb ik zelf een radio gekocht en deze ingebouwd.


Er blijkt ook een niet-officiële oplossing te zijn voor de stuurwielbediening. Voor ongeveer 80 euro werkt het dan weer.
 

Elektronische storingen komen nog steeds regelmatig voor bij Franse auto's

 

 

Achteraf gezien had ik toch liever een originele radio in laten bouwen. Het scherm van de oorspronkelijke radio, zit namelijk bovenop het dashboard. 

 

Nu er een andere radio in zit, heeft het scherm dus geen functie meer. Er staat constant “RENAULT” in beeld. 

Oh, en de klok staat de helft van het jaar verkeerd. Die kun je namelijk niet meer verzetten.

 

Kosten voor de nieuwe radio: 120 euro. 

 

En dan de claxon. Die moest ook vervangen worden: 150 euro.
 

Waarom ging de claxon kapot?

Op internet vond ik de mogelijke oorzaak van de kapotte claxon. 

 

De claxon zit bij de Renault Twingo niet op het stuur, maar op de hendel voor de richtingaanwijzers. Hiermee zet je ook de verlichting aan. 


Door het aan- en uitzetten van de verlichting, zou een kabeltje kapot gaan. Het zou kunnen natuurlijk, maar het blijft iets vreemds. Goed, ook dit is weer opgelost.


De volgende kostenpost wordt waarschijnlijk de distributieriem. Die moet bij 150.000 km vervangen worden. Dit wordt gecombineerd met een kleine beurt en nieuwe APK.

 

Daarover lees je in Autokosten deel 2
 

Deel artikel

Meer blogs in de categorie Kosten & onderhoud

Autokosten deel 2: Distributieriem, beurt & APK € 998,22

Na een jaar er 30.000 kilometer, was het tijd voor wat onderhoud. De distributieriem was aan vervanging toe. Tevens was de auto toe aan een kleine beurt en een nieuwe APK.

Ik had mij eerder al eens verdiept in de kosten voor een nieuwe distributieriem en waterpomp. Ik moet eerlijk zeggen dat deze kosten mij flink tegen vielen.

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud APK

8 onmisbare punten die niet onder de APK eisen vallen (wel bij een aankoopkeuring)

Wanneer je op zoek bent naar een tweedehands auto, wil je niet verrast worden door reparatiekosten na aanschaf. Je wilt een technisch goede auto kopen.

Eentje waar je zo lang mogelijk zonder problemen mee vooruit kunt. Het is dus van belang dat de technische staat van de auto in orde is. Maar hoe weet je dat?

Wij spreken regelmatig klanten aan de telefoon die menen dat de auto in orde is, omdat de volgende zin in de advertentie staat:

"Nieuwe APK bij aflevering"

Helaas is dit een misverstand.

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud APK Lakdiktemeter NAP RDW Tellerrapport

Autocoach Ruud en zijn oldtimer-project (fotoreportage)

Onze autocoach Ruud is gek op auto’s en motoren. Naast zijn werk bij Mijn Autocoach, heeft hij zijn eigen oldtimer-project.

Een Corvette C3 uit 1974. Hij heeft hem eigenhandig gerestaureerd van een wrak naar een echte boulevard cruiser. Hieronder zie je een fotoreportage van de Corvette.

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud

Profieldieptes: wettelijk minimum per band én advies

Zowel voor winterbanden, zomerbanden als voor all-season banden geldt een wettelijk minimum van 1,6 mm profiel. Maar is het wel veilig om met 1,6 mm rond te rijden?

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud APK