8 tips voor het kopen van je eerste auto + mijn eigen ervaring

Robert van Heerde op Juiste auto vinden

Onze eerste auto: Een Renault Twingo

Het is nu ongeveer vijf maanden geleden dat ik met mijn nieuwe baan bij Mijn Autocoach begon als online marketeer. Tot voor kort had ik geen auto nodig voor mijn werk. Reizen met het openbaar vervoer was prima te doen. Nu ligt dat echter anders. Elke dag van Zutphen naar Nijkerk op en neer met de trein is niet echt ideaal. Het werd dus tijd voor een auto. Onze eerste auto.

In dit artikel vertel ik je welke overwegingen (en beslissingen) we gemaakt hebben en welke kosten er allemaal bij komen kijken.

 

Lees ook: De 4 belangrijkste tips om zonder zorgen je eerste auto te kopen

De juiste eerste auto vinden 

Er zijn natuurlijk een hoop auto’s te vinden. Het liefst zou ik een mooie BMW aanschaffen. Maar ja, we willen ook nog een keer een huis kopen. De BMW moet dus even wachten.
 

Onze eerste auto werd vooral gekocht met het oog op onze portemonnee. Het is belangrijk om eerst je budget te bepalen. Dan vallen er al een hoop auto’s af. Daarnaast is het goed om te bepalen wat je met de auto wilt doen en hoeveel kilometer je gaat rijden.
 

Heb je al kinderen of ben je van plan die binnenkort te krijgen? Dan is een 5-deurs auto wel zo handig. En wellicht ook een auto die iets groter is dan een Citroën C1 bijvoorbeeld. 

Tip 1: Bepaal eerst je budget. Dat maakt het kiezen van een auto makkelijker.
 

Tip 2: Wil je binnen enkele jaren kinderen? Overweeg dan een 5-deurs auto te kopen met ruimte voor zaken als een kinderwagen.

 

Lees ook: Zo houd je de kosten van je eerste auto zo laag mogelijk
 

Benzine of diesel?

Wij denken zelf de komende jaren nog met zijn tweeën te zijn. Een 3-deurs is voor ons dus geen probleem. En dan het aantal kilometers nog. Want moeten we een diesel of benzine kopen? Daar hebben we best even over getwijfeld. 

 

Een diesel zou voor ons in maandelijkse lasten ongeveer net zo duur zijn als een benzine. De aanschafwaarde was voor een diesel echter ongeveer € 1000-1500 hoger.

 

Aan de andere kant schrijft een diesel minder snel af, waardoor je hem voor een hogere prijs weer kunt verkopen. Ik moet wel opmerken dat we alleen naar woon-werk kilometers hebben gekeken.

In die situatie zijn de kosten voor benzine en diesel gelijk. Dit houdt echter wel in dat we op elke privé-kilometer zouden besparen. De wegenbelasting betaal je toch al, ongeacht het aantal kilometers. 
 

 

Van Zutphen naar Nijkerk. De reden van onze eerste auto

 

Ook hebben we puur naar de maandelijkse kosten gekeken. Dus niet naar afschrijving en verschil in onderhoudskosten (zoveel tijd hadden we nu ook weer niet ;)).


Uiteindelijk hebben we besloten om voor een diesel te gaan. Niet om de eventuele besparing, maar omdat een diesel vaak wat comfortabeler is op de snelweg.

Door het hogere koppel (vooral bij lage toeren), gaat invoegen en inhalen stukken gemakkelijker. Na een oriënterende zoektocht hebben we besloten dat het een Renault Twingo moest worden. Eentje vanaf bouwjaar 2011.

De diesels waren ongeveer € 1000,- duurder dan de benzineversies. Tenzij je een kilometerstand van 200.000 km geen probleem vindt. Dat vonden wij zelf wat te hoog. We denken zo’n 4 jaar met de auto te doen.

Dat houdt in dat we in die tijd bijna 127.000 kilometer rijden, exclusief privé-kilometers.

 

Lees ook: Kilometerstand en bouwjaar. Hoe belangrijk zijn deze getallen?

Tip 3: Houd met de keuze tussen diesel en benzine niet alleen rekening met de kosten. Kleine benzineauto’s zijn vaak behoorlijk traag, wat voor frustratie kan zorgen op de snelweg.
 

De auto gevonden: Renault Twingo

Uiteindelijk vonden we een erg nette Renault Twingo 1.5 dCi Dynamique uit 2012. Geen hele stoere auto voor een vent, maar die komt er nog wel ;).

Voor zo’n kleine auto is hij best luxe uitgevoerd met onder andere automatische airco, cruise controle, centrale deurvergrendeling, verwarmde en elektrisch verstelbare buitenspiegels, in hoogte verstelbaar stuur en bestuurdersstoel.
 

 

Onze eerste auto. Een Renault Twingo (achterkant)

Ook zitten er in de Dynamique twee afzonderlijk te verschuiven achterstoelen in. Doe je veel boodschappen, dan schuif je de stoelen naar voren.

Ga je met z’n vieren op pad, dan schuif je ze helemaal naar achteren en kunnen volwassenen er prima zitten (heb ik uitgeprobeerd!). 

De kilometerstand stond op dat moment op 121.800 kilometer. Voor een diesel is dat niet veel. Daar kunnen nog makkelijk 127.000 kilometers bij.

 


Tip 4: Een lage kilometerstand is niet altijd beter. Belangrijker is hoe de auto onderhouden is en hoe er met de auto gereden is. Snelwegkilometers zorgen voor minder slijtage dan stadsritjes.

Tip 5: Bijna alle auto’s moeten bij een bepaalde kilometerstand een nieuwe distributieriem. Achterhaal bij welke kilometerstand dit nodig is (bij de dealer eventueel). Controleer ook of de auto al een nieuwe riem heeft of dat hij binnenkort vervangen moet worden.


De auto was ook nog eens zeer gunstig geprijsd. Eigenlijk vergelijkbaar met een benzineversie. Onderhandelen had dan ook geen zin. Afleverkosten zaten er ook niet bij. Het was inpakken en wegwezen. 

Maar goed, de aanschaf van de auto is nog maar een deel van de kosten. Ik ga je nu vertellen over de overige kosten die erbij komen kijken zoals wegenbelasting, verzekering en meer.   

 

Verschil in wegenbelasting tussen diesel en benzine

De eerste maandelijkse kostenpost is de wegenbelasting. Er was een tijd dat auto’s als de Twingo 1.5 dCi, wegenbelastingvrij waren. Die tijd is echter voorbij en betaal je voor een auto van 955 kg € 78,- per maand.

Dat is een fors verschil als je het vergelijkt met de € 21,- die je betaalt voor dezelfde auto met benzinemotor. Dit verschil wordt grotendeels veroorzaakt door de toeslag voor het feit dat je een diesel rijdt: € 42,- per maand om precies te zijn.

En dan is er nog het verschil in gewicht. De dieselversie weegt 116 kg meer dan de benzineversie. De kosten voor wegenbelasting kunnen trouwens per provincie verschillen. Meestal scheelt het enkele euro’s per maand.

 

Bereken gemakkelijk de wegenbelasting voor jouw auto met de rekenhulp van de Belastingdienst.

 

Tip: controleer vooraf de hoogte van de wegenbelasting

 

De juiste autoverzekering vinden

Sluit je voor het eerst een autoverzekering af, dan krijg je nog geen korting en betaal je de volle mep. Je hebt immers nog geen schadevrije jaren opgebouwd, dus ook nog geen korting.

Jongeren tot 24 jaar betalen meestal nog een extra toeslag. Kijk ik naar een simpele WA-verzekering, dan betaal je ongeveer € 20,- per maand extra tot je 24e. 

 

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor WA-plus inclusief schadeverzekering voor inzittenden. Daarvoor betalen we € 64,- per maand. 


Tip 6: Koop je een auto van € 1000-3000,-, dan zou ik absoluut gaan voor een simpele WA-verzekering.

Dat je verzekerd bent voor schade door eigen schuld is een lekker idee. Houd er echter rekening mee dat je bij elke schade een schadevrij jaar inlevert. Je premie gaat dan dus ook omhoog.

 

Heb je nog geen schadevrije jaren en veroorzaak je zelf schade? Dan kom je dus in de min (malus) en wordt je verzekering nog duurder. 

Er geldt wel een uitzondering voor: schade door wilde dieren, joyriding, diefstal, luchtvaartuigen, vervoer van gewonde personen, ruit-, hagel-, brand-, storm- en inbraakschade. Deze schades hebben geen invloed op je schadevrije jaren (bron: Independer). 

Je kunt er ook voor kiezen om de reparatie zelf te betalen. Je moet je dan echter afvragen of een allriskverzekering wel zin heeft. 

Hieronder heb ik even een overzicht gemaakt van de verschillende premies. Hierbij ga ik voor het gemak even uit van de goedkoopste aanbieder zonder aanvullende verzekeringen. Dit is op basis van onze Renault Twingo diesel en een leeftijd van 26 jaar.
 

WA WA-plus Allrisk
€ 32,- € 38,- € 72,-

 

 

Tip 7: kijk ook goed naar de verschillen in de polisvoorwaarden. De goedkoopste verzekering is niet altijd de beste voor jou. Denk aan hulp in binnen- en buitenland, vervangend vervoer bij reparatie, eigen risico, aangesloten schadeherstellers en meer.

 

Pechhulp

En toen stond je ineens aan de kant van de weg. De auto doet niets meer…. Wie bel je dan? Overweeg of je pechhulp wilt. Waarschijnlijk denk je dan als eerste aan de Wegenwacht van de ANWB.

Je hebt drie verschillende tarieven voor pechhulp binnen Nederland, variërend van € 55 tot € 124 per jaar. Voor jongeren t/m 24 jaar kost het goedkoopste pakket € 33,-.

Wil je ook in het buitenland gebruikmaken van de Wegenwacht, dan betaal je tussen de € 85 en de € 199 per jaar. Let op: bij de goedkoopste pakketten is pechhulp in je woonplaats uitgesloten. Voor jongeren t/m 24 beginnen de pakketten bij € 55,-. 

 

Onderhoudskosten en onvoorziene reparaties

Een auto heeft onderhoud nodig. Het is immers een gebruiksvoorwerp. Je hebt standaard kosten zoals Apk-keuring, een grote beurt en een kleine beurt. Een apk-keuring kost vaak rond de € 20,-.

Dat is natuurlijk zonder de eventuele gebreken die aan het licht komen. Iets wat in ieder geval eens vervangen moet worden zijn de remmen, banden en de distributieriem. Om je een idee te geven:

Twee remblokken kosten voor de Twingo ongeveer € 300,- samen. Over 15.000 kilometer moet de distributieset vervangen worden.

Dat gaat ons ongeveer € 750,- kosten. Banden gaan gemiddeld genomen rond de (voorbanden) 45.000 kilometer en (achterbanden) 70.000 kilometer mee. De banden op onze Twingo kosten op dit moment rond de € 45,- per stuk.

 

Dan heb je nog onvoorziene reparaties. Er gaat nu eenmaal weleens iets stuk wat niet stuk hoort te gaan. Dat heb je helaas bij elk merk en elk type auto. Sommige mensen hebben geluk en hebben nooit iets.

Anderen betalen zich scheel aan onvoorziene reparaties. Hoe goed je auto ook is, je hebt dus altijd kosten. Hoe veel dat is weet je uiteindelijk pas als je de auto hebt. 


Tip 8: Zet elke maand wat geld opzij voor onderhoud. Met € 25,- per maand, spaar je al € 300,- in een jaar. Genoeg voor een setje nieuwe banden, reiniging van de airco of een beurt.

 

Update

Ik rij nu ruim een jaar met de auto en ik heb twee keer te maken gehad met onvoorziene reparaties. De eerste keer begaf de radio het. Een nieuwe kost 140 euro.

Wil je de stuurwielbediening ook weer werkend krijgen? Tel er dan maar even 450 euro bij op. Slik! Dat heb ik maar even niet gedaan. Ik besloot om zelf een radio te kopen voor 120 euro. 

 

Vervolgens begaf de toeter het. Gaan die kapot dan?! Bij de Twingo wel... Kosten: 150 euro. Het blijft een Franse auto ;).
 

Overige kosten

De meest voor de hand liggende kosten hebben we nu wel gehad. Maar er zijn nog meer kosten. Bijvoorbeeld voor de brandstof die je betaalt om naar de auto te rijden. Onze auto stond in Noord-Brabant en ik ben er twee keer heen gereden.
 

Eén keer voor de proefrit en nog een keer toen ik de auto op ging halen. In totaal 500 kilometer. Dat kost je zo een paar tientjes aan brandstof. 

En hoe zit het met de parkeergelegenheid bij je woning? Wij wonen in de binnenstad, dus de auto staat niet voor de deur. En gratis parkeren kan niet in het centrum.

Het scheelt dat betaald parkeren ’s avonds niet van kracht is, maar in het weekend wel. Je betaalt je dan scheel aan parkeergeld. Wij hebben daarom een parkeervergunning gekocht. 

De parkeervergunning kost ons € 128,50 per jaar. Dat komt neer op € 10,71 per maand. Dat valt naar mijn idee nog mee. Ter vergelijking: in het centrum van Amsterdam betaal je € 330-535,- per jaar. 
 

 

Kostenoverzicht

Wat Kosten per jaar
Wegenbelasting € 936,-
Autoverzekering € 768,-
Brandstof (diesel) € 1560,-
Parkeervergunning € 128,50
Beurt (gemiddeld) € 177,-
Apk-keuring € 20,-
Totaal per jaar € 3589,50

 

€ 3589,50 per jaar dus. Een flinke klap geld. Het komt neer op ongeveer € 300 per maand. De grootste kostenpost is de brandstof voor ongeveer 30.000 kilometer per jaar.


Een paar opmerkingen over het overzicht hierboven. Bij de beurten ga ik uit van de kosten die ze rekenen bij een universeel garagebedrijf. Bij de Renaultdealer betaal je ongeveer het dubbele. De onderhoudskosten zijn nogal hoog bij Renault.
 

 

Onze Renault Twingo werd op de brug geïnspecteerd tijdens de aankoopkeuring


Natuurlijk heb ik de auto laten keuren door één van mijn collega's. Zo wist ik dat de auto technisch in orde was. Na bijna 15.000 km bevalt de auto nog erg goed. Op een paar kleine elektronische storingen na (typisch Renault). 

 

Kom je er zelf niet helemaal uit?

Ben je zelf op zoek naar een auto en kom je er niet helemaal uit? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met ons op via 085-7730225. Mijn collega's en ik zitten klaar om je te helpen.

Deel artikel

Meer blogs in de categorie Juiste auto vinden

Proefrit maken? Eerst even deze 8 tips lezen!

Er zijn genoeg artikelen te vinden met tips voor het maken van een proefrit. Die staan echter vol met fouten, moeilijke woorden en tips waar je als leek niets aan hebt.

Daarom in dit artikel: 5 tips voor het maken van een proefrit. Juist voor mensen die geen verstand van auto’s hebben.

Robert van Heerde op Juiste auto vinden

De 4 belangrijkste tips om zorgeloos je eerste auto te kopen

Je eerste auto kopen. Dat is leuk. Tenminste, dat zou het moeten zijn. Je hebt vast wel eens gehoord van vrienden of familie, dat ze een enorme miskoop gedaan hebben.

“De auto zag er zo netjes uit. We hebben het maar gewoon gedaan. Een week later stonden we langs de weg”.

Robert van Heerde op Juiste auto vinden

Je auto snel particulier verkopen met de perfecte advertentie (4 stappen)

Wij geven regelmatig tips over het kopen van een tweedehands auto. Maar wat doe je met je oude auto? Je kunt hem natuurlijk inruilen. Wel zo gemakkelijk. Maar financieel gezien niet de beste keuze.

Robert van Heerde op Juiste auto vinden

5 kenmerken van een oplichtersadvertentie

Drie per dag. Dat is het aantal oplichtersadvertenties die we per dag tegenkomen. Minstens. Mensen benaderen ons met de vraag of dit een goede auto is om te laten keuren. In dit artikel vertel ik je hoe je een oplichtersadvertentie herkent.

Robert van Heerde op Juiste auto vinden

5 redenen om wel of niet een ex-leaseauto te kopen

Als je in de markt bent voor een gebruikte auto, dan heb je grofweg 5 mogelijkheden. Koop je de auto bij een particulier, handelaar, autobedrijf, dealer of leasemaatschappij? In dit artikel ga ik dieper in op de laatste optie. Is het een verstandige keuze om voor zo'n ex-leaseauto te gaan? Daar neem ik uiteraard ook weer onze ervaringen in mee.

Robert van Heerde op Juiste auto vinden

Auto kopen bij particulier of autobedrijf? Onze ervaring

Stel, je bent op zoek naar een tweedehands auto. Dan heb je twee keuzes: kopen bij een particulier of kopen bij een autobedrijf. Wat is nu het beste? Beide opties kunnen een prima oplossing zijn. Ik vertel je in dit artikel wat de voor- en nadelen zijn van beide opties, zodat je zelf een besluit kunt nemen. Natuurlijk mag je ook contact met ons opnemen voor advies. Bel ons op 085-7730225.

Robert van Heerde op Juiste auto vinden

Occasion kopen? 8 tips tegen oplichting

Een tweedehands auto kopen is nooit zonder risico. U loopt altijd het risico om opgelicht te worden wanneer u een occasion koopt. Oplichters zijn er immers in gespecialiseerd om gebreken te verbergen en u een goed gevoel te geven. Het is daarom belangrijk om altijd goed op uw hoede te zijn bij de aanschaf van een gebruikte auto. Bent u van plan een occasion te kopen? Houd dan de volgende 8 tips in het achterhoofd. Heeft u na afloop van dit artikel nog vragen, of wilt u de auto waar u interesse in heeft met ons bespreken? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.

Juiste auto vinden RDW