8 onmisbare punten die niet worden gecontroleerd bij een APK-keuring (en wel bij een aankoopkeuring)

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud Lakdiktemeter NAP RDW

Wat zegt een nieuwe APK bij aflevering over de staat van de auto?

Wanneer je op zoek bent naar een tweedehands auto, wil je niet verrast worden door reparatiekosten na aanschaf. Je wilt een technisch goede auto kopen.

Eentje waar je zo lang mogelijk zonder problemen mee vooruit kunt. Het is dus van belang dat de technische staat van de auto in orde is. Maar hoe weet je dat?

Wij spreken regelmatig klanten aan de telefoon die menen dat de auto in orde is, omdat deze afgeleverd wordt met een nieuwe APK.

Helaas is dit een misverstand.

Wat is een APK-keuring (niet)?

Stel je voor dat er auto’s rondrijden met compleet versleten remmen of gladde banden. Dat zorgt natuurlijk voor levensgevaarlijke situaties. 


Daarom is er een algemene keuring in het leven geroepen. Deze is in heel Europa verplicht. De Algemene Periodieke Keuring (APK).
 

 

Tijdens een keuring wordt de auto op de brug geïnspecteerd



Tijdens deze keuring wordt gecontroleerd of de auto voldoet aan de veiligheids- en milieueisen (bekijk alle keuringseisen). Zonder geldige APK, mag je auto niet de weg op.


Voor benzine-auto’s geldt; na 4 jaar moet de auto voor het eerst gekeurd worden. Dan twee keer na twee jaar, en daarna elk jaar.


Voor dieselauto’s geldt; na 3 jaar moet de auto voor het eerst gekeurd worden. Daarna elk jaar. 


Bovenstaande is van toepassing op auto’s vanaf bouwjaar 2005. Oudere auto’s moeten na de eerste 3 jaar elk jaar opnieuw gekeurd worden. Het type brandstof maakt niet uit. 


Een APK-keuring geeft dus absoluut geen zekerheid over de technische staat van de auto. Maar je kunt het ook omdraaien. Een auto die APK afgekeurd wordt, hoeft helemaal niet slecht te zijn.


Als je banden net iets te ver versleten zijn, komt de auto al niet meer door de keuring. Terwijl de auto voor de rest misschien wel in perfecte staat verkeert. 

 

Deze 8 punten vallen niet onder de APK-keuring

Goed, het mag dus wel duidelijk zijn dat een APK-keuring erg weinig zegt over de technische staat van de auto. 

 

Hieronder heb ik 8 belangrijke punten beschreven. Deze punten worden tijdens de APK-keuring niet gecontroleerd, maar wel tijdens een aankoopkeuring.

 

1. Storingen in de computer (ECU)

Auto’s worden voor een groot deel aangestuurd door computers. Deze computers worden ECU (Electronic Control Unit) genoemd.


Ze zorgen onder andere voor de correcte werking van de airco, je panoramadak en de ABS. Maar belangrijker misschien wel is de aansturing van de motor en automatische versnellingsbak.


Zo regelt de ECU onder andere de brandstofinspuiting in de cilinders. Niet bepaald onbelangrijk. En ook de schakelmomenten van de automaatbak worden bepaald door de ECU.
 

 

Met de uitleesapparatuur haal je belangrijke storingen naar boven

 


Kortom: de ECU doet belangrijk werk. Als de ECU constateert dat er iets misgaat, dan geeft deze een foutmelding. Deze foutmeldingen kunnen uitgelezen worden.


Dit is bijzonder belangrijk omdat het ook zeer ernstige mankementen aantoont. Soms is hier tijdens het rijden niets van te merken. Met een proefrit krijg je het euvel niet boven water.

 

Lees ook: Proefrit maken? Eerst deze 8 tips lezen!

 

Het laatste wat je wilt, is een ernstig mankement aan de motor of automaatbak. Reparatie loopt op tot duizenden euro’s.
 

2. Slecht herstelde schades 

Handelen in ex-schadeauto’s is lucratief. De auto’s worden slechts oppervlakkig opgeknapt en weer doorverkocht aan iemand die zich aangetrokken voelt tot de (iets te) scherpe prijs. 


Dit zie je vooral gebeuren bij schadeauto’s uit het buitenland. Voer je een auto in, dan betaal je nog een rest-bpm. De hoogte van dit bedrag, is grotendeels afhankelijk van de dagwaarde van de auto.
 

 

Deze scheuren zijn dichtgestopt met plamuur



En een auto met flinke schade, is natuurlijk niet meer zoveel waard. Deze auto’s worden goedkoop ingekocht, goedkoop hersteld en verkocht aan iemand zoals jij. 


Er zijn ook veel ex-schadeauto’s die uit Amerika komen. Zijn de herstelkosten meer dan 75% van de dagwaarde? Dan mag de auto niet meer de weg op. Uiteindelijk komen veel van deze auto’s in Nederland terecht. 


In de praktijk komen we geregeld slecht herstelde schades tegen. Scheuren in de carrosserie worden bijvoorbeeld dichtgestopt met plamuur en overgespoten. 


Op den duur kan dit flink gaan roesten. Dit gebeurt dan meestal van binnenuit. Drie keer raden wie dan voor de kosten op mag draaien…..


Vanbuiten is deze verborgen schade bijna niet te zien. Vooral niet door iemand zonder verstand van auto’s. Maar er is een manier waardoor ook jij deze schades kunt achterhalen.


Het spuitwerk is in 90% van de gevallen namelijk net zo slecht uitgevoerd als de herstelwerkzaamheden. Er zitten bijvoorbeeld druipers in de lak, of de lak ziet eruit als een sinaasappelhuid.
 

 

Met een lakdiktemeter kunnen we schades achterhalen



Tijdens de aankoopkeuring, controleren wij de auto op de volgende manieren:

 

1. Met een lakdiktemeter gaan we de hele auto langs. Daarmee kunnen we zien of de lakdikte afwijkt. Met andere woorden: of het paneel is overgespoten.

 

2. Onze autocoaches hebben oog voor slecht herstelde reparaties. Vaak herkennen ze schades al met het blote oog.

 

3. Elke auto die wij keuren, wordt op de brug gezet. Dat geeft ons de mogelijkheid om eens goed onder de auto te kijken. Bijna altijd zijn hier nog sporen zichtbaar van de schades.
 

3. De koppeling

Iedereen snapt dat onderdelen zoals banden en remmen op een gegeven moment versleten zijn. Dat die vervangen moeten worden, verbaast dan ook niemand.


Bij de koppeling is het echter een ander verhaal. Veel mensen weten niet dat dit ook een slijtage-onderdeel is en dat er soms onderdelen vervangen moeten worden.


Het gaat dan in de meeste gevallen om de koppelingsplaat. Deze plaat zorgt voor een verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Elke keer als je de koppeling op laat komen, wordt deze plaat belast.

 

Het is dus niet zo verwonderlijk dat dit onderdeel slijt. De reparatie ervan is echter een stuk duurder dan een nieuwe band. Dit varieert van 300 tot een paar duizend euro.
 

 

Een versleten koppelingsplaat



Je wilt dus geen tweedehands auto kopen waarvan de koppeling al bijna aan vervanging toe is. Een APK gaat je hier echter niet bij helpen. De koppeling is geen APK-punt.

 

Tijdens de aankoopkeuring wordt de koppeling wel uitvoerig getest. Dit doen we onder andere door een uitgebreide proefrit met de auto te maken. 


Daarnaast lezen we de computers van de auto uit. Deze computers sturen ook de automatische versnellingsbak aan.
 

Automatische versnellingsbak

Bij problemen met een automaat, ben je nog verder van huis. Reparatie is bijna altijd duurder dan bij een handgeschakelde versnellingsbak. 


Het vervelende is dat je mankementen niet altijd merkt tijdens het rijden. Tijdens de proefrit lijkt de automaat netjes zijn werk te doen. 


Daarom is het zo belangrijk om de computer van de auto grondig uit te lezen (zoals je in punt 1 hebt gelezen). Bij Mijn Autocoach hebben we daar professionele apparatuur voor. 

 

Een auto zit vol met sensoren. Bijvoorbeeld in de motor en de (automatische) versnellingsbak. Zodra die sensoren een afwijking constateren, ontstaat er een foutmelding.


Tijdens het uitlezen van de computer, komen al deze foutmeldingen naar voren. Op deze manier kunnen aankomende problemen op tijd worden verholpen (of je behoeden voor een enorme miskoop).

 

4. De motor

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van de auto; het motorblok. Deze moet uiteraard soepel lopen op alle cilinders. Als dit niet het geval is, kan dit duiden op problemen met de brandstofinspuiting. 

 

 

Het belangrijkste onderdeel; de motor. Ook deze moet goed geïnspecteerd worden



Tijdens onze uitgebreide proefrit wordt de motor uitvoerig getest. En ook hier komt het uitlezen van de computer weer naar voren. In de motor zitten meerdere sensoren, die in de gaten houden of alles naar behoren werkt. 

Is dit niet het geval, dan ontstaat er een storing.
 

5. De kilometerstand

Vooral bij geïmporteerde auto’s, is het terugdraaien van de tellerstand nog steeds een probleem. Een lagere tellerstand betekent nu eenmaal een hogere prijs voor de auto.


Bij een APK-keuring wordt hier niet naar gekeken. Dat is ook niet zo raar, want de tellerstand heeft geen (directe) invloed op de veiligheid of het milieu. Uiteraard controleren wij de tellerstand wél.


Dit doen we door te controleren of de teller volgens de RDW logisch is. Bij geïmporteerde auto’s is dat lastiger. Nederland is naast België, het enige land wat kilometerstanden registreert.


60% van de importauto’s komt echter uit Duitsland. Dat houdt in dat de tellerstanden van de meeste auto’s niet geregistreerd zijn.

Daarom is het zo belangrijk dat een importauto over een complete onderhoudshistorie beschikt. Wij bellen altijd even naar het bedrijf die de stempels in het boekje heeft gezet.


Door middel van het chassisnummer kunnen ze zo achterhalen of de auto bij hun bekend is. En met welke tellerstand!
 

 

Met het tellerrapport wordt gestreden tegen tellerfraude
 

6. De gebruikssporen

Gebruikssporen vind je op elke tweedehands auto. Wil je een auto zonder, dan moet je een nieuwe auto aanschaffen. Uiteraard heeft ook dit niets te maken met een APK-keuring.  


Maar voor jou als koper, is het wel degelijk belangrijk. Je moet wel kunnen leven met de gebruikssporen. En komen ze wel overeen met de kilometerstand en bouwjaar van de occasion?


We bekijken de gebruikssporen zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Van opvallende beschadigingen maken we foto’s, die je terugvindt in het technische verslag.
 

7. De onderhoudshistorie

Een auto heeft onderhoud nodig. Dit is noodzakelijk om problemen te voorkomen en de slijtage te beperken. Over het algemeen hebben auto’s elk jaar of elke 30.000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig.

 

Deze beurten worden (als het goed is) bijgehouden in het onderhoudsboekje. Bij sommige merken wordt dit digitaal bijgehouden. 


De onderhoudshistorie stelt jou in staat om te controleren of de auto op de juiste manier onderhouden is.


Is er geen onderhoudshistorie aanwezig of heeft de auto de laatste paar jaar geen onderhoud gehad? Dan is het beter om de auto te laten staan. 


Vooral bij geïmporteerde auto’s willen de boekjes nog wel eens ‘kwijtraken’. Meestal gecombineerd met een teruggedraaide tellerstand


Zoals je bij punt 5 gelezen hebt, controleren wij altijd de onderhoudshistorie (op echtheid). 

 

De onderhoudshistorie moet volledig bekend zijn
 

8. Distributieketting

De distributieketting is natuurlijk een onderdeel van de motor. Toch benoem ik hem even apart. Ook dit is weer zo’n reparatie die flink in de papieren loopt.


Een distributieketting heeft als voordeel dat deze niet vervangen hoeft te worden. Bij een ditributieriem is dit wel het geval.


Tenminste, dat is de bedoeling. Er zijn helaas bepaalde motoren die bekendstaan om de ‘ratelende ketting’. Dit zie je vooral bij de THP-motoren van PSA (Peugeot & Citroën). 


Dit blok is ook geleverd in de Mini Cooper S. Het probleem: de ketting rekt op, waardoor de kleptiming niet meer klopt. Een technisch verhaal. Het komt erop neer dat de motor ernstig beschadigd kan raken.


Als je te laat bent, is er maar één oplossing en dat is een compleet nieuw motorblok in laten bouwen. Ben je nog wel ‘op tijd’, reken dan op een factuur van zo’n 1.400 euro.


Grofweg 1 op de 3 THP-motoren heeft last van deze kwaal. Uiteraard is dit ook een aandachtspunt tijdens onze aankoopkeuring.
 

Conclusie

Zoals je ziet, is het wel duidelijk dat een APK-keuring absoluut geen garantie is voor een technisch goede auto. 


Om daar zekerheid over te krijgen, zal je dus echt een autotechnicus mee moeten nemen. Bijvoorbeeld met onze aankoopkeuring.
 

En nu?

Heb je op dit moment een occasion op het oog en wil je graag meer zekerheid hebben dan alleen een nieuwe APK bij aflevering? Je kunt de aankoopkeuring direct online aanvragen, of laat je eerst gratis adviseren.


Kijken we direct even met je mee naar de betreffende auto om je op voorhand al zoveel mogelijk te vertellen. Helemaal gratis en vrijblijvend!
 


Gratis advies: 085-7730225 

Deel artikel

Meer blogs in de categorie Kosten & onderhoud

Autocoach Ruud en zijn oldtimer-project (fotoreportage)

Onze autocoach Ruud is gek op auto’s en motoren. Naast zijn werk bij Mijn Autocoach, heeft hij zijn eigen oldtimer-project.

Een Corvette C3 uit 1974. Hij heeft hem eigenhandig gerestaureerd van een wrak naar een echte boulevard cruiser. Hieronder zie je een fotoreportage van de Corvette.

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud

Profieldieptes: wettelijk minimum per band én advies

Zowel voor winterbanden, zomerbanden als voor all-season banden geldt een wettelijk minimum van 1,6 mm profiel. Maar is het wel veilig om met 1,6 mm rond te rijden?

Robert van Heerde op Kosten & onderhoud