3 manieren om het schadeverleden van een auto te achterhalen

Robert van Heerde op Schadeverleden Bpm

Auto wordt op schadeverleden gecontroleerd met een lakdiktemeter

Als je een tweedehands auto zoekt, dan wil je er niet één met een schadeverleden. Logisch. Daarom wil je vooraf weten of je met een schadeauto te maken hebt. En het liefst gratis. Dat is echter niet mogelijk. Niet als je 100% zekerheid wil. Wat je dan wel (zelf) kan doen? Dat vertel ik je in dit artikel.

Waar komen schadeauto’s vandaan

Kijken we naar onze eigen ervaring, dan gaat het in 90% van de gevallen om een importauto. Waarom? Het is eigenlijk heel simpel. Hoe minder waard een auto is, hoe goedkoper het is om deze te importeren.


Als je een auto importeert, moet er nog een rest-bpm betaald worden. De hoogte van dit bedrag wordt bepaald aan de hand van de waarde van de auto. 


De auto wordt hier in Nederland amateuristisch opgeknapt, en weer verkocht aan nietsvermoedende particulieren.

 

 

Gegarandeerd inzicht in het schadeverleden van de auto

 

1. Geregistreerde schades online achterhalen

Natuurlijk wil jij hier geen slachtoffer van worden. Daarom ga ik je nu vertellen hoe je het schadeverleden van een auto achterhaald. 

 

De eerste optie is ook meteen de makkelijkste. Via de website AutoVerleden.nl kun je een schadecheck doen. Je krijgt meteen een rapport met daarin de geregistreerde schades.

 

Vraag deze schades nu op voor een geïmporteerde auto of voor een Nederlandse auto.


Houd er rekening mee dat het hier alleen om geregistreerde schades gaat. Schades die nergens geregistreerd zijn, komen dus niet voor in het rapport.
 

 

Dit is duidelijk een schadeauto

 

2. Gratis zelf het schadeverleden achterhalen

Ja, in sommige gevallen is het mogelijk om de schade zelf te achterhalen. Zonder kosten te maken. Daar hoef je geen techneut voor te zijn. Ik ga je nu leren hoe.
 

Kieren in het plaatwerk

Kijk goed naar het plaatwerk van de auto. Zijn de kieren overal even groot? Bijvoorbeeld tussen de deuren en het spatscherm. Kijk ook naar de motorkap. Sluit hij aan alle kanten goed aan op het overige plaatwerk?


Zie je op meerdere plekken dat de kieren niet gelijk zijn? Dan kan het goed zijn dat de auto schade heeft gehad.
 

 

Controleer of de kieren tussen de panelen gelijk lopen
 

Kleurverschil

Kijk of je kleurverschil ziet tussen de panelen. Vaak zie je dat de bumper een paar tinten donkerder of lichter is dan de rest van de auto. Waarschijnlijk is de bumper dan overgespoten.


Zie je zowel vreemde kieren als kleurverschil? Dan is de kans groot dat de auto schade heeft gehad. Helaas zit aan deze manier van checken ook een nadeel. Ook een auto zonder kieren of kleurverschil kan een schadeverleden hebben....
 

3. 100% zekerheid krijg je maar op één manier

Maar wat moet je dan? Je wil het zeker weten. Toch? Dat kan. Maar ik zal je ook meteen even uit de droom helpen. 

 

Als je op zoek bent naar een gratis manier om 100% zekerheid te krijgen, dan kun je het vergeten. Dat bestaat gewoon niet. 


Hoe dan wel? Neem één van mijn collega’s mee. Klinkt misschien als een verkooppraatje, maar het is echt zo. En natuurlijk ga ik je ook vertellen waarom het echt zo is. 


Eén van mijn collega’s gaat samen met jou (namens jou kan ook) naar de auto toe. Daar wordt de auto op locatie grondig geïnspecteerd. Niet alleen op het schadeverleden, maar op nog veel meer!

 


 
Tijdens de aankoopkeuring maken we een uitgebreide proefrit met de auto

 

 

 

Tijdens de aankoopkeuring wordt de auto volledig geïnspecteerd op een brug

 

 

 

Na de aankoopkeuring ontvang je een technisch verslag
 

1. Boekjes en visuele inspectie

Mijn collega kijkt eerst de boekjes na. Heeft de auto op de juiste momenten onderhoud gehad? Is het boekje echt?

 

Vervolgens kijkt hij naar de staat van het in- en exterieur. Onder andere kijkt hij naar de staat van de bekleding en het dashboard. Aan de buitenkant wordt vooral gelet op krassen, deuken en andere gebruikersschades. 


In sommige gevallen is de visuele inspectie al genoeg om vast te stellen dat de auto schade heeft gehad.
 

2. Proefrit

Vervolgens maakt hij een uitgebreide proefrit met de auto. Daarbij let hij onder andere op de werking van de motor, (automatische) versnellingsbak, de remmen, de vering, het stuur en hoe de auto zich gedraagt op verschillende ondergronden en drempels.
 

3. Inspectie op de brug

Het volgende onderdeel is de inspectie op de brug. Beschikt de verkoper zelf over een brug, dan kan hij daar op. Zo niet, dan regelen wij zelf een brug in de buurt. Door onze samenwerkingen hebben we de beschikking over meer dan 200 bruggen.
 

 

De auto wordt op de brug geïnspecteerd

 


Eenmaal op de brug, wordt je toekomstige auto gecontroleerd op onder andere roest, lekkage en slijtage. Denk aan onderdelen zoals de uitlaat, rubbers, vering en remmen. 


De inspectie op de brug is een belangrijk moment voor wat betreft het schadeverleden. Mijn collega kan zien of de auto op een richtbank heeft gestaan. Als het chassis door een ongeluk verbogen is, dan moet deze rechtgetrokken worden. Dit gebeurt op een richtbank.
 

4. Computer uitlezen

Een auto is tegenwoordig net een rijdende computer. De werking van de motor en automatische versnellingsbak worden door een computer aangestuurd.

 

Mijn collega kijkt of hier storingen in voorkomen en wat de ernst hiervan is.
 

 

De computer wordt met uitleesapparatuur uitgelezen
 

5. Schadecheck met lakdiktemeter

Met een lakdiktemeter (de naam zegt het al) controleert mijn collega de dikte van de lak. Dat doet hij bij alle panelen. Als de auto in het verleden is overgespoten, dan ziet hij dat.

 

6. Technisch verslag en aankoopadvies

Na de keuring weet je precies wat de staat van de auto is en of de auto een schadeverleden heeft. Mijn collega geeft je dan het advies om de auto wel of niet te kopen. Je ontvangt een technisch verslag van alle nagekeken punten inclusief foto's van opvallendheden.

 

Lees meer over onze aankoopkeuring

 

Conclusie

We hebben 3 manieren besproken om te achterhalen of een auto een schadeverleden heeft. Ik zet ze nog even voor je op een rij:

 

1. Schades online opvragen

Tegen een kleine vergoeding kun je online het schadeverleden opvragen. Nadeel is dat het hier alleen om geregistreerde schades gaat. 

 

2. Zelf het schadeverleden achterhalen

Veel auto's met een schadeverleden zijn te herkennen aan ongelijke kieren tussen de panelen of kleurverschil. Helaas kan een ex-schadeauto er vanbuiten perfect uitzien.

 

3. Een aankoopkeuring laten uitvoeren

Dit is de enige manier om echt zekerheid te krijgen. Eén van mijn collega's gaat met je mee en onderwerpt de auto aan een uitgebreide autokeuring. Daarna weet je precies wat voor vlees je in de kuip hebt.
 

Vooraf gratis advies

Heb je op dit moment een auto op het oog? Neem vrijblijvend contact met ons op. Eén van mijn collega’s kijkt dan gratis even met je mee. Vaak kunnen we dan al zeggen of de auto de moeite waard lijkt of niet.


Natuurlijk is het ook mogelijk om direct een aankoopkeuring in te plannen. Binnen 24 uur weet je dan of het om een ex-schadeauto gaat of niet. Waar dan ook in Nederland! 


Bel nu 085-7730225. Of vraag de aankoopkeuring online aan.

Deel artikel