arrow_drop_up arrow_drop_down
26 november 2019 

Een auto met gebreken gekocht? Dit is wat je moet doen [stappenplan]

Je hebt net voor een flink bedrag een tweedehands auto gekocht. Je hebt er helaas niet lang van kunnen genieten. Vlak na de aanschaf kwamen een aantal verborgen gebreken naar boven. 

Gebreken die al aanwezig waren voordat je de auto kocht. Ben je nu helemaal kansloos of is er hoop? Ik ga je nu uitleggen welke stappen je moet ondernemen om te krijgen waar je recht op hebt.

Stap 1: Neem contact op met de verkoper (garage)

Wij worden wekelijks gebeld door mensen die in dezelfde situatie zitten als jij. Ze bellen ons omdat ze willen weten wat hun rechten zijn (en dat mag natuurlijk altijd). 

Meestal doen ze dat voordat ze de verkoper hebben geïnformeerd over de mankementen. Het is echter beter om eerst contact op te nemen met de verkoper. 

Want daar heb je immers een probleem mee. Misschien is de verkoper wel bereid om de problemen voor je op te lossen, en is er niets aan de hand.

 

Verborgen gebreken? Misschien wil de verkoper ze wel oplossen

Daarnaast is het wettelijk vastgesteld dat je de verkoper altijd de kans moet geven om de problemen op te lossen.

Goed, na contact te hebben gehad met de verkoper, weet je meestal wel hoe laat het is. Soms zijn ze bereid om je te helpen. Maar meestal krijg je te horen dat je pech hebt. 

Je hebt de auto immers zonder garantie gekocht. Of het gebrek valt net niet onder de garantie die je op de auto kreeg. 

Gebreken binnen 6 maanden

Gelukkig hebben we in Nederland zoiets als wettelijke garantie. Je hebt altijd een bepaalde vorm van garantie, wanneer je iets koopt van een bedrijf (straks meer over de aanschaf bij een particulier). 

De wet gaat er vanuit dat gebreken die binnen 6 maanden ontstaan, al aanwezig waren tijdens de aanschaf. Het is dan aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen.

Komen de gebreken na zes maanden (maar binnen een jaar) aan het licht? Dan is het aan jou om aan te tonen dat de gebreken bij aanschaf al aanwezig waren. En dat is natuurlijk een stuk moeilijker. 

Tip: communiceer zoveel mogelijk via de mail. Of vat in een mail het besprokene samen en vraag om een bevestiging. Zo voorkom je dat de verkoper later doet alsof hij van niks weet. 

Stap 2: Wacht met het laten repareren van je auto

Dit is misschien wel een lastige. Want je hebt je auto waarschijnlijk gewoon nodig voor je werk, of om de kinderen van school te halen. En toch is dit een belangrijke. 

We horen vaak van mensen, dat ze de auto ergens anders alvast hebben laten repareren. Op zich logisch. Het wordt op deze manier alleen wel heel moeilijk om te achterhalen wat de oorzaak van de gebreken is. 

 

Wacht nog even met het laten repareren van de gebreken

En nog belangrijker; wie er op moet draaien voor de reparatiekosten. Grote kans dat jij dat bent, omdat het niet meer aan te tonen is dat de gebreken al aanwezig waren.

Stap 3: Informeer bij een advocaat

Op de meeste sites adviseren ze pas in de laatste stap om een advocaat in te schakelen. Wij adviseren je om dat eerder te doen. Je wil namelijk eerst weten of je überhaupt in je recht staat, voordat je de garage in gebreke stelt. 

Was jouw verwachting van de auto juist?

Helaas blijkt maar al te vaak dat je als koper aan het kortste eind trekt. En dat heeft allemaal te maken met de verwachting die je van een auto mag hebben.

Als verkoper heb je een informatieplicht, maar als koper heb je een onderzoeksplicht. In het kort komt het op het volgende neer: klopt jouw verwachting van de auto wel?

Voorbeeld: je zoekt op internet naar een bepaald model auto. Je selecteert de gewenste opties, bouwjaar en tellerstand. Je krijgt nu allemaal vergelijkbare auto’s te zien.Deze auto’s zullen ook allemaal een vergelijkbare vraagprijs hebben. Rond de 6.500 euro bijvoorbeeld. Vervolgens zie je er een voor 5.000 euro. Een prachtige aanbieding denk je. 

 

Welke verwachting had je van de auto? Je hebt een onderzoeksplicht

Je besluit de auto aan te schaffen en mooi 1.500 euro te besparen. In dat geval sta je een stuk minder sterk in een eventuele zaak. Want door de lage vraagprijs, had je ook je verwachtingen moeten bijstellen. 

Een lage prijs heeft over het algemeen maar één reden: er mankeert iets aan de auto. Koopjes bestaan niet. 

Hebben de verborgen gebreken je 1.000 euro gekost? Dan kan het zijn dat je pech hebt gehad. Tel je immers die 1.000 euro bij de aanschafprijs op, dan ben je nog steeds goedkoper uit vergeleken met vergelijkbare auto’s. 

Let op: dit is slechts een voorbeeld. De aanschafprijs is slechts één van de vele factoren die meespelen. Informeer daarom altijd naar je kansen voor jouw specifieke situatie. 

Goed, terug naar de advocaat. Wij adviseren je dus om contact op te nemen voordat je brieven gaat sturen. Zonde als je dat voor niets doet. 

Wij hebben een samenwerking met een advocaat die gespecialiseerd is in dit soort zaken. Je mag altijd contact met hem opnemen om je verhaal voor te leggen.

Hij beoordeelt dan of je in je recht staat en of je kans maakt op een vergoeding. Dat kan hij tijdens het eerste telefoongesprek meestal wel bepalen. 

Dit kost je helemaal niets en verplicht je ook tot niets. Mocht je een goede kans maken, dan kan deze advocaat je daar natuurlijk mee helpen. En vaak is dat goedkoper dan je denkt. 

Wil je vrijblijvend contact met deze advocaat? Bel of mail dan gerust voor zijn contactgegevens. 

Maar hoe zit het dan als ik de auto van een particulier heb gekocht?

Om maar met de deur in huis te vallen; de kans is erg klein dat de verkoper uiteindelijk aansprakelijk wordt gesteld. 

De verkoper van een autobedrijf heeft een informatieplicht. En dat is niet zonder reden. Van een autoverkoper mag namelijk verwacht worden dat hij op de hoogte is van gebreken.

Een autoverkoper moet weten wat hij verkoopt. Bij een particulier is dat natuurlijk een lastig verhaal. De meeste particuliere verkopers hebben geen technische kennis.

Er mag dan ook niet verwacht worden dat ze de technische staat van hun auto door en door kennen. Je moet dus aan kunnen tonen dat de verkoper op de hoogte was van de gebreken.

De onderhoudshistorie kan belangrijke informatie geven over de gebreken

Bijvoorbeeld doordat noodzakelijk onderhoud niet uitgevoerd is. Dit moet je dan natuurlijk wel aan kunnen. Bijvoorbeeld in samenwerking met het bedrijf waar de auto in onderhoud was. 

Dan rest mij niets anders dan je veel succes te wensen met deze situatie. Hopelijk helpt dit artikel hierbij. Heb je nog vragen? Stel ze gerust hieronder. Wij adviseren je altijd gratis en vrijblijvend.

Met welke vraag zit jij?

Sta jij op het punt om een auto aan te schaffen? Of ben je ondernemer en zit je met een vraag? Stel 'm hieronder en wij helpen je verder. Gratis & vrijblijvend.