De 4 belangrijkste tips om zorgeloos je eerste auto te kopen

De 4 belangrijkste tips om zorgeloos je eerste auto te kopen

Je eerste auto kopen. Dat is leuk. Tenminste, dat zou het moeten zijn. Je hebt vast wel eens gehoord van vrienden of familie, dat ze een enorme miskoop gedaan hebben.

“De auto zag er zo netjes uit. We hebben het maar gewoon gedaan. Een week later stonden we langs de weg”.

Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar het gebeurt regelmatig. Dagelijks zijn er particulieren in Nederland die een enorme miskoop doen.

Met duizenden euro’s schade als gevolg. Daar zit je niet op te wachten. Vooral niet als je eindelijk genoeg geld bij elkaar hebt gespaard om je eerste auto te kopen.

Daarom geef ik je in dit artikel tips om de kans op een miskoop zo klein mogelijk te maken. De tips zijn vooral gericht op mensen met een budget van 1.000 tot 4.000 euro.

1. De juiste verwachting hebben van de auto

Soms lijkt het alsof de mensen met het kleinste budget, de grootste verwachting hebben. Ze zoeken bijvoorbeeld een Ford Focus met bouwjaar 2012 en niet meer dan 120.000 km op de teller.

En dat met een budget van 6.000 euro. Dat is gewoon niet reëel. Dergelijke auto’s beginnen rond de 9.000 euro.

Een auto is een complex apparaat met allemaal slijtagegevoelige onderdelen. Hoe goedkoper de auto, hoe lager je verwachtingen moeten zijn.

Een eerste auto voor een lage prijs? Verwacht dan ook niet te veel

Koop je een auto van 1.000 euro, dan moet je niet raar opkijken als er een keer iets kapot gaat. Dat is het risico van autorijden. Vooral met een dergelijk budget.

Heb je 3.000 euro gespaard, besteed dan niet dat hele bedrag aan de auto. Houd 500 euro achter de hand voor onverwachte kosten.

Conclusie: Houd rekening met onverwachte kosten en besteed niet al je geld aan de aanschaf van de auto.

2. Geen onderhoudshistorie, geen deal!

Hoe ouder een auto is, hoe moeilijker het is om iets te zeggen over de te verwachten kosten. Daarom hanteren wij een minimale aanschafwaarde van 3.000 euro voor het doen van een aankoopkeuring.

We willen namelijk ook een idee geven van de te verwachte kosten aan de auto. Dat wordt gewoon heel moeilijk met een auto van een euro of 2.000.

De onderhoudshistorie is voor jou het belangrijkste onderdeel van de auto. Die vertelt hoe de vorige eigenaren ermee om zijn gegaan.

Een ingevuld onderhoudsboekje? Ook dat is geen apk eis

 

Bij wat oudere auto’s vertelt de onderhoudshistorie het meeste over de staat van de auto. Zit er geen onderhoudshistorie bij de auto? Zoek dan verder. Brand je vingers er niet aan.

Een auto moet elk jaar een beurt hebben. Dus een auto van 10 jaar oud, moet 9 of 10 stempels in het onderhoudsboekje hebben staan.

Conclusie: Beschikt de auto niet over een (complete) onderhoudshistorie? Laat de auto dan staan.

Extra tip: Vraag de verkoper vooraf naar de onderhoudshistorie en laat hem wat foto’s van de stempels opsturen. Zo voorkom je dat je voor niets naar de auto toe gaat.

3. Let extra goed op bij geïmporteerde auto’s

Kleine auto’s zijn ongekend populair in Nederland. Daar weten autohandelaren alles van. De auto’s uit het kleinste segment komen dan ook in bosjes de grens over vanuit Duitsland.

Het gaat vooral om auto’s zoals de Citroën C1, Toyota Aygo en Peugeot 107. Importauto’s zijn niet per definitie slecht, maar in dit segment vind je bovengemiddeld veel rotte appels.

Gelukkig zijn die rotte appels er gemakkelijk uit te pikken. Natuurlijk vertel ik je hoe je dat doet. Tellerfraude is nog steeds een groot probleem bij importauto’s.

En dat blijft het, zolang consumenten met oogkleppen op auto’s blijven kopen. Het is echter heel simpel. Zit er geen onderhoudshistorie bij de auto? Laat de auto dan staan.

Eigenlijk net als bij tip 2. In dit geval gaat het echter niet om de onderhoudshistorie zelf, maar wat ze proberen te verbergen: de juiste tellerstand.

Bij de RDW komen veel kleine auto's met schade binnen

Die wordt namelijk vermeld bij elke stempel in het boekje. Dat wil je natuurlijk niet hebben als je net de tellerstand hebt teruggedraaid.

Verkopers gebruiken verschillende smoesjes om te beargumenteren waarom de onderhoudshistorie niet bij de auto zit. Deze horen wij het meest:

  • We zijn het boekje kwijtgeraakt
  • We sturen het boekje wel op
  • Ik ken de vorige eigenaar

Trap er niet in. Gewoon niet doen.

Sommige grapjurken vermelden bij de advertentie “Onderhoudsboekje aanwezig”. Eenmaal bij de auto aangekomen blijkt er inderdaad een boekje te zijn. Een leeg boekje om precies te zijn…..

Conclusie: Vraag vooraf naar de onderhoudshistorie van de auto. Is die niet aanwezig? Laat de auto dan staan. Zegt de verkoper van wel? Vraag dan om wat foto’s van de stempels.

4. Ons bin zuunig. Over te lage prijzen

Wij Nederlanders zijn een zuinig volk. We zijn gek op de woorden korting, sale en gratis. Op zich is daar niets mis mee natuurlijk. Waarom meer betalen dan nodig?

En zo voel jij je misschien ook wel aangetrokken tot auto’s die wel erg mooi geprijsd zijn. Ik moet je helaas teleurstellen. Ook hier moet je niet intrappen.

Niemand is zo gek om honderden of duizenden euro’s minder te vragen voor zijn auto. Tenzij je echt heel nodig van die auto af moet.

Een te lage prijs is voor veel mensen nog aantrekkelijk

Omdat er binnenkort hoge reparatiekosten aan zitten te komen bijvoorbeeld. Daar wil jij natuurlijk niet mee opgezadeld worden. Laat daarom ook deze auto’s staan.

Bijvoorbeeld: Je ziet allemaal vergelijkbare auto’s staan met een prijs van rond de 2.500 euro. Dan staat er ééntje tussen met een prijs van 1.750 euro. De aanbieding van de week!

Geloof mij, niemand is zo gek om zoveel “korting” op zijn of haar auto te geven. Lekker laten staan en verder zoeken.

Conclusie: Ga niet af op auto’s die eigenlijk te goedkoop zijn. Trap er niet in.

Extra tip: Wij kunnen heel gemakkelijk voor je checken of een prijs klopt. Daar hebben we software voor. Bel gerust. We helpen je gratis en voor niets! Bel 085-7730225.

Ga met een gerust hart op zoek naar je eerste auto

Dat waren ze dan. De 4 belangrijkste tips bij het kopen van je eerste auto. Je hebt hard gespaard voor die eerste auto. Dan wil je elke euro ook op de juiste manier besteden!

Deze eerste auto werd uitvoerig gecontroleerd door ons

Met deze tips op zak ga je al beter voorbereid op stap dan de meeste autokopers.

Over de schrijver
Robert is de online marketeer van Mijn Autocoach. Bijna alles wat je op deze website leest, is door hem geschreven. Heb je tips of zie je een foutje? Laat het hem gerust weten via robert @ mijnautocoach.nl.
Reactie plaatsen